Media elektroniczne w Polsce-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1281
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Media elektroniczne w Polsce-opracowanie - strona 1 Media elektroniczne w Polsce-opracowanie - strona 2 Media elektroniczne w Polsce-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Media elektroniczne w Polsce
Łukasz Szurmioski
Telewizja paostwowa – telewizja publiczna
Działalnośd telewizji publicznej w Polsce, czyli
Telewizji Polskiej S.A. rozpoczęła się dokładnie
1 stycznia 1994 roku. Co było wcześniej?
• Działał Radiokomitet (Komitetu do Spraw
Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja")
• W takiej formule od sierpnia 1951 roku
Prezesi
• Jerzy Urban – kwiecieo – wrzesieo 1989
• Andrzej Drawicz – wrzesieo 1989 – styczeo
1991
• Marian Terlecki - styczeo – październik 1991
• Janusz Zaorski – listopad 1991 – maj 1992
• Zbigniew Romaszewski – maj – czerwiec 1992
• Janusz Zaorski – czerwiec 1992 – marzec 1993
Najważniejsze cechy szczególne tego okresu
• rotacja osób zajmujących się informacją i
publicystyką
• pojawiające się nowe koncepcje na
funkcjonowanie stacji
• stałe naciski polityczne
• problemy sprzętowe
Ciekawostki - Radiokomitet
• TV będzie w stosownych proporcjach
odzwierciedlała różne poglądy, intersy, idee i
programy, jednak przede wszystkim będzie
wspierała „program reform, który został
wypracowany przez XI zjazd PZPR i przez
programowo-twórzczą pracę stronnictw”.
• Jerzy Urban
Ciekawostki – cd.
• Pomysły na prywatyzacje – „Jedynka” kanałem
„rządowym”; „Dwójka” na sprzedaż –
Niezależny Komercyjny Drugi Program
• Zatrudnienie – 10.700 osób
Oferta programowa 1989 - 1993
• w początkowym okresie utrzymany język
propagandy PRLu (przestoje w pracy, lokalne
drobne niepokoje
Telewizja Polska S.A. – karuzela władz








Wiesław Walendziak od stycznia 1994 do kwietnia 1996
Ryszard Miazek od kwietnia 1996 do czerwca 1998
Robert Kwiatkowski od czerwca 1998 do lutego 2004
Jan Dworak od lutego 2004 do maja 2006
Bronisław Wildstein od 11 maja 2006 do 26 lutego 2007
wakat od 27 lutego 2007 do 3 kwietnia 2007
p.o. Andrzej Urbaoski od 27 lutego 2007 do 3 kwietnia 2007
Andrzej Urbaoski od 3 kwietnia 2007 do 19 września 2009
(zawieszony od 19 grudnia 2008 do 19 września 2009)
Telewizja Polska S.A. – karuzela władz
• p.o. Piotr Farfał od 19 grudnia 2008 do 19 września 2009
• wakat od 19 września 2009 do 19 grudnia 2009
• p.o. Bogusław Szwedo od 19 września 2009 do 3 listopada
2009
• p.o. Tomasz Szatkowski od 3 listopada 2009 do 18 grudnia
2009
• Romuald Orzeł od 19 grudnia 2009 (zawieszony od 27 sierpnia
2010 do 28 lutego 2011)
• p.o. Włodzimierz Ławniczak od 27 sierpnia 2010 do 10 grudnia
2010
• p.o. Bogusław Piwowar od 10 grudnia 2010 do 1 marca 2011
• Romuald Orzeł od 1 marca 2011 (zawieszony od 3 marca
2011)
• p.o. Juliusz Braun od 4 marca 2011
Polityka władz TVP
• W. Walendziaka krytykowano za:
- wypożyczanie sprzętu prywatnym nadawcom
- udostępnianie im zasobów archiwalnych TVP
- pan likwidacji części placówek
korespondenckich
- opieranie się na doniesieniach zachodnich
agencji informacyjnych
zlecanie produkcji „na zewnątrz”
Polityka władz TVP
• „Niektórzy ludzie bulwersują się np. programem
Wojciech Cejrowskiego, ale ten program adresowany
jest właśnie do bardzo konkretnej grupy

(…)

… w TVP
dopiero niedawno. To jest rzecz raczej nowa”.
Polityka władz TVP
• R. Miazek
- podporządkował sobie Telewizyjną Agencję
Informacyjną
- szefem Panoramy mianował Sławomira
Zielioskiego – zaangażowanego w kampanię
prezydencką Aleksandra Kwaśniewskiego
- szefem publicystyki „Dwójki” został naczelny
Zielonego Sztandaru” – Paweł Popiak
Polityka władz TVP
• Zdaniem R. Miazka telewizja…
… się fiaskiem – 2%udział
TVN + ITI




Nowe propozycje:
„Superkino”
„Fakty” na 19.00
„Kropka nad i” – godziny późnowieczorne
TNV + Telewizja Wisła
• Wisła była nadawcą z koncepcją regionalną
przyznaną na południe Polski – koncesja z
listopada 1994
• 7 kwietnia 1997 roku KRRiTV na połączenie
(nadawców) – formalnie TVN wykupił
Telewizję Wisła
• marzec 1999 – poprawiona decyzja koncesyjna
TVN 24
• wystartowała 9 sierpnia 2001 roku
• początkowo duża częśd zespołu stanowili
dziennikarze wywodzący się z „Radia Zet
• po dwóch latach kanał stał się rentowny
• informacje i publicystyka + „Firma”, „Szkło
kontaktowe
TVN 7 + n Platforma
• 7 grudnia 1996 – start kanału RTL 7- nadawanie
bez koncesji – „Wieczór z Wampirem” –
Wojciecha Jagielskiego
• marzec 2002 – wykupienie stacji przez TVN i
przekształcenie z TVN 7
N Platforma wystartowała 16 października 2006
(TVN24 • TVN CNBC • TVN Meteo • TVN Turbo •
TVN Style • Mango 24 • Religia.tv • Wojna i Pokój
• nSport • nFilm HD • nFilm HD 2)
Zagregowany całodobowy udział w rynku czterech największych nadawców wyniósł
w lutym 2011 roku 59,82 proc., w porównaniu do 62,99 proc. w analogicznym
okresie 2010 r.
Lp.
II 2011
II 2010
1
TVP1
19,41
TVP1
21,34
2
TVP2
13,72…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz