To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przykład 7.5. Most kolejowy Narysować wykresy sił przekrojowych, które powstają w moście o schemacie przedstawionym poniżej, podczas hamowania pociągu. Ponieważ odległości między osiami kół są małe w porównaniu z długością przęsła można założyć, że siła hamująca ma charakter obciążenia podłużnego równomiernie rozłożonego na wierzchu szyn. Odległość wierzchu szyny od osi mostu wynosi l/20. Rozwiązanie Aby obliczyć siły przekrojowe należy sprowadzić powstałe w wyniku hamowania pociągu obciążenie podłużne p do osi belki. Ponieważ nie działa ono wzdłuż osi mostu, lecz na mimośrodzie l/20, powoduje ono występowanie momentu równomiernie rozłożonego wzdłuż osi belki m . Wartość tego momentu jest równa iloczynowi siły p i mimośrodu l/20. 20 20 pl l p m = ⋅ = Tak więc oddziaływanie pociągu na most jest następujące: Rozwiązywanie zadania rozpoczynamy od oznaczenia punktów charakterystycznych, składowych reakcji i przyjęcia układu współrzędnych. W celu obliczenia reakcji podzielimy schemat mostu na belki proste, korzystając z równań równowagi dla każdej z nich określimy reakcje podpór i siły wzajemnego oddziaływania na siebie belek: Dla fragmentu III: pl H ) l l ( p H P D D x 3 4 0 3 0 = ⇒ = + ⋅ − ⇔ = ∑ Dla fragmentu II: 0 0 0 0 3 4 0 0 = ⇔ = = ⇔ = = ⇒ = − ⇔ = ∑ ∑ ∑ C D D C C D C x V M V M pl H H H P Dla fragmentu I: 0 0 3 1 0 0 0 3 4 0 3 4 0 0 = ⇒ = ⋅ + ⋅ ⇔ = = ⇒ = ⋅ − ⋅ ⇔ = = ⇒ = − ⇔ = ∑ ∑ ∑ A C A B B C B A A C A x V l V l V M V l V l V M pl H H H P 2 Dla fragmentu III: 15 0 0 15 3 4 20 0 3 4 3 4 0 pl V V V V P pl V pl V l V l m l V M F F E B y E E E B F − = ⇒ = + + ⇔ = = ⇒ ⋅ = ⇒ = ⋅ + ⋅ − ⋅ ⇔ = ∑ ∑ Tak więc na most działają następujące siły: Wykres siły normalnej N Jak widać, zarówno fragment I (przedział A-C), jak i II (przedział C-D) są równomiernie ściskane siłą pl 3 4 . Oznacza to, że na odcinku A-D siła normalna ma wartość pl 3 4 − . 3 Wykres siły poprzecznej T Pomiędzy punktami D i F działa liniowo rozłożone obciążenie p . Ponieważ obciążenie jest rozłożone liniowo siła N musi zmieniać się również liniowo aż do wartości zero na końcu belki. Na fragmentach I i II oraz częściowo III (odcinek D-E) mostu obciążenia poprzeczne nie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)