Materiały Campus Oil

Nasza ocena:

3
Pobrań: 280
Wyświetleń: 1113
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Materiały Campus Oil - strona 1 Materiały Campus Oil - strona 2 Materiały Campus Oil - strona 3

Fragment notatki:

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości 1984-07-10, C 72/83 Campus Oil Ltd przeciwko Minister for Industry and Energy i inni Opubl: OETS 2002, poz. 49 Teza:
1. W ramach wynikającej z art. 177 [234] TWE ścisłej współpracy między sądami krajowymi a Trybunałem, opartej na przydzieleniu im różnych funkcji, podjęcie decyzji o tym, na jakim etapie postępowania należy wystąpić z wnioskiem o wydanie orzeczenia wstępnego należy do sądu krajowego. Dokonanie oceny stanu faktycznego oraz argumentów stron w celu wyznaczenia kontekstu prawnego, w którym należy dokonać interpretacji, należy do sądu krajowego, ponieważ tylko ten sąd dysponuje bezpośrednią wiedzą o okolicznościach sprawy. 2. Zakazując wprowadzania w obrocie między państwami członkowskimi wszelkiego rodzaju środków o skutku podobnym do ograniczeń ilościowych importu, art. 30 [28] TWE obejmuje każdą regulację państwa członkowskiego, która może ograniczyć handel wewnątrzwspólnotowy w sposób rzeczywisty lub potencjalny, bezpośredni lub pośredni. 3. Art. 90 ust. 2 [86], który określa w jakim zakresie przedsiębiorstwa publiczne podlegają przepisom Traktatu, zakazuje państwu członkowskiemu podejmowania środków korzystnych dla tego rodzaju przedsiębiorstw i służących ochronie ich działalności, jeżeli środki te, w sposób sprzeczny z art. 30 [28] TWE, mogą ograniczyć import towarów z innych państw członkowskich. 4. Przepisy prawa krajowego, które nakładają na wszystkich importerów obowiązek składania części zamówień na produkty petrochemiczne w rafineriach znajdujących się w tym państwie, stanowią środek o skutku podobnym do ograniczeń ilościowych importu. 5. Nie można powoływać się na treść art. 36 [30] TWE, jeżeli przepisy prawa wspólnotowego chronią interesy wymienione w tym przepisie. Dlatego krajowe środki ograniczające handel wewnątrzwspólnotowy nie znajdują uzasadnienia, jeżeli środki podjęte przez instytucje wspólnotowe gwarantują dostateczną ochronę interesów państwa członkowskiego. 6. Celem art. 36 [30] TWE nie jest zastrzeżenie określonych spraw do wyłącznej jurysdykcji państw członkowskich. Przepis ten pozwala państwom członkowskim tylko na wprowadzenie wyjątków od zasady swobodnego przepływu towarów w takim zakresie, jaki jest konieczny do osiągnięcia celów określonych w tym przepisie. Ponieważ art. 36 [30] TWE jest wyjątkiem od podstawowej zasady Traktatu, należy interpretować go w taki sposób, by jego zakres zastosowania nie został rozszerzony w stopniu większym niż jest to konieczne do zapewnienia ochrony wymienionym w nim interesom. Środki wydane na jego podstawie nie mogą ograniczać importu w stopniu nieproporcjonalnym do tych celów. 7. Produkty petrochemiczne, ze względu na ich szczególne znaczenie jako źródeł energii we współczesnej gospodarce, mają podstawowe znaczenie dla funkcjonowania państwa, ponieważ nie tylko jego gospodarka, ale przede wszystkim prawidłowe działanie jego instytucji, usług publicznych, a nawet życie mieszkańców, są od nich uzależnione. Przerwa w dostawach produktów petrochemicznych, z wynikającym z niej zagrożeniem dla funkcjonowania państwa, może w poważnym stopniu wpłynąć na poziom bezpieczeństwa publicznego, które może być chronione na podstawie art. 36 [30] TWE. Cel w postaci zapewnienia stałego, minimalnego zaopatrzenia w produkty petrochemiczne, wykracza poza czysto ekonomiczne interesy, które jako takie nie mogą stanowić podstawy zastosowania art. 36 [30] TWE i w ten sposób może stanowić cel mieszczący się w ramach pojęcia bezpieczeństwa publicznego. Przepisy wydane w tym celu powinny być uzasadnione obiektywnymi okolicznościami, które odpowiadają potrzebom bezpieczeństwa publicznego. Jeżeli te przesłanki są spełnione, wówczas zastosowania art. 36 [30] TWE nie wyłącza fakt, że podjęte środki pozwalają na osiągnięcie, oprócz celów objętych pojęciem bezpieczeństwa publicznego, celów o charakterze ekonomicznym.

(…)

… krajowej działa na szkodę producentów z innych państw członkowskich, bez względu na to czy surowce wykorzystywane do produkcji krajowej są importowane czy nie. 18. Odnosząc się do argumentu rządu Irlandii dotyczącego znaczenia ropy naftowej dla funkcjonowania państwa, wystarczy zauważyć, że zasada swobodnego przepływu towarów obejmuje wszystkie towary, z wyjątkiem bezpośrednio wyłączonych na mocy Traktatu…
… przez właściwego ministra, są zgodne z prawem wspólnotowym 2. Pytania podniesiono w toku postępowania wszczętego przez 6 irlandzkich przedsiębiorstw zajmujących się obrotem paliwami wyłącznie lub przede wszystkim w Irlandii, które dostarczają około 14% paliw, przeciwko Irlandii oraz Irlandzkiej Narodowej Korporacji Petrochemicznej (dalej jako: INPC). Strona powodowa domaga się uznania zarządzenia paliwowego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz