Materializm kulturowy Harrisa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 413
Wyświetleń: 2086
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Materializm kulturowy Harrisa - strona 1 Materializm kulturowy Harrisa - strona 2 Materializm kulturowy Harrisa - strona 3

Fragment notatki:

Materializm kulturowy - Harrisa
Materializm kulturowy jest to strategia w próbie zrozumienia przyczyn różnorodności i podobieństw między społeczeństwami i kulturami. Zakłada, że ludzkie społeczne życie jest odpowiedzią na praktyczne problemy ziemskiej egzystencji. Koncepcja Harrisa jest w opozycji wobec tych koncepcji naukowych, które próbują tłumaczyć zdarzenia ludzkiego życia za pomocą idei, wartości moralnych, estetyki, czy wiary religijnej i zakładają, że życie ludzkie jest niezdeterminowane.
Koncepcja Harrisa czerpie z nauk Marksa, jednak poszerza ją i trochę zmienia, wyrzuca z niej idealistycznej dialektyki oraz zajmuje się problemami reprodukcji i zmiennościami ekologicznymi. Zadaniem materializmu kulturowego jest budowanie ogólnoludzkiej nauki o społeczeństwie, która mogłaby być zaakceptowana logicznie i mieć dobre podstawy w społeczności ludzkiej. Niestety liczne interesy narodowe, klasowe podporządkowują naukę swoim celom. Konieczność zahamowania niezwykłego rozwoju mistyfikacji we współczesnych naukach społecznych.
Materializm kulturowy a nauka
Definicja nauki i jej strategia są podstawowymi składnikami epistemologii materializmu kulturowego. Harris nie neguje odmiennego niż naukowy rodzaju poznania, jednak naukę stawia wyżej nad innymi możliwościami. Nauka nie musi pozostawać w konflikcie z innymi drogami zdobywania wiedzy: nauka a religia, jednak religię trzeba tutaj traktować metaforycznie. Harris analizuje i krytykuje wiele nurtów naukowych. Zasadniczy cel nauki to odkrycie maksymalnej liczby porządków właściwych uniwersum lub danym obszarom badawczym ­— empiryzm zorientowany celowo. Harris uważa, że rozwój nauki zależy od wszechstronnego porównywania teorii a nawet systemów paradygmatycznych. Ważne jest przyjęcie danego kryterium nauki, paradygmatu, który ma być selektorem akceptującym lub odrzucającym poszczególne teorie. Wielką rolę w nauce odgrywają paradygmaty i założenia. Przez naukową strategię badawczą Harris rozumie przedstawienie tych linii, któ®e mają epistemologiczny status, kierujące badaniem zmienności, prawidłowości tych związków lub zasad, rozwijających całość powiązanych wzajemnie teorii, którym ta strategia da dalszy rozwój. Celem takiej strategii jest wyjaśnienie obserwowanych zjawisk, ich związków, a także przygotowanie teorii do ewentualnych korekt. Celem materializmu kulturowego jest wyjaśnienie początków, podstaw, zmian globalnego inwentarza socjokulturowych różnic i podobieństw. Harris w opozycji wobec negującej rolę nauki tendencji, która wyłoniła się pod wpływem kontrkultury. Broni uniwersalizmu naukowego przeciwko relatywizmu kulturowemu. Realną alternatywą nauki jest ideologia a nie anarchia. Odwołania do marksizmu


(…)

…, problemami reprodukcji, koniecznością utrzymywania bezpieczeństwa i porządku, czy praca ijej materialne produkty są we władaniu jednostek czy grup, rozwój mowy i symboliki sprawia, że uniwersalna powtarzalność zachowań produkcyjnych przycznia się do rozwoju moralności itd. Trójdzielny schemat: infrastruktura (sposoby produkcji i reprodukcji), struktura (ekonomia domowa i polityczna) i superstruktura…
… porządków na danym terytorium badawczym stara się wyjaśnić różne zjawiska, sytuuje je jednak zawsze w uniwersalnym wzorze strategii badawczej. Jest on przeciwstawny strukturalizmowi i socjobiologii. Zagadnienia:
Stosunek myślenia i zachowania - przeciwnicy twierdzą, że działaniem ludzkim kieruje myślenie. Na przykład wynalazki technologiczne, które w zasadniczy sposób zmieniły dzieje ludzkości. Materializm…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz