Materiał statystyczny-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 896
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Materiał statystyczny-opracowanie - strona 1 Materiał statystyczny-opracowanie - strona 2 Materiał statystyczny-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Opracowanie materiału statystycznego'
Rozdział III
Z powodu bardzo licznej zbiorowości statystycznej, trzeba najpierw ją
uporządkować i przekształcić w szereg statystyczny, który uzyskujemy
metodą uporządkowania materiału statystycznego wg wartości zmiennej
ilościowej rosnąco lub malejąco (znacznie rzadziej). rozróżniamy
rodzaje tych szeregów:
• prosty nieuporządkowany- surowy, równoznaczny ze
zbiorowością statystyczną, masą statystyczną i populacją
• uporządkowany- otrzymany z szeregu prostego poprzez
ustawienie jednostek rosnąco lub malejąco
• dynamiczny- inaczej czasowy, powstaje, gdy badamy
występowanie zjawiska kolejnych okresach
• terytorialny- gdy mamy do czynienia z rozkładem częstości
badanego zjawiska w różnych jednostkach geograficznych (np.
województwa)
• rozdzielczy- jest zbudowanych z dwóch kolumn, gdzie w pierwszej
podajemy wartość zmiennej, która jest podstawą do wyodrębnienia
danej klasy, a w drugiej podajemy liczebność (częstość) dla
wyodrębnionej klasy, czyli grupujemy jednostki zbiorowości
statystycznej w klasy (podzbiory) i określamy liczebność każdej z
utworzonych klas. budowa takich szeregów zależy czy mamy zmienną
skokową czy zmienną ciągłą.
budowa szeregu dla zmiennej ilościowej skokowej:
tworzymy tyle klas, ile wartości przyjęła zmienna w badanej
zbiorowości, a następnie podajemy liczebność jednostek w tych
klasach. np.
liczba osób w gospodarstwie
domowym
liczba gospodarstw
1
2900
2
1000
3
3500
Opracowanie materiału statystycznego'
Rozdział III
jeżeli skrajne wartości zmiennej skokowej (najmniejsze lub
największe) występują z nieznaczącymi częstościami, w porównaniu do
pozostałych, można wyznaczyć klasę półotwartą (zaznaczona na żółto).
np.
liczba osób w gospodarstwie
domowym
liczba gospodarstw
1
2900
2
2900
3
3500
4 i więcej
1100
oczywiście można to samo zastosować w pierwszej klasie z dopiskiem „i
mniej”
szereg rozdzielczy dla zmiennej ilościowej ciągłej
skoro zmienna może przyjmować nieskończenie wiele wartości, nie
można tych wartości wymienić w kolejnych wierszach tablicy (dotyczy to
również zmiennych quasi-ciągłych). tworzymy tutaj przedziały klasowe
dla wartości zmiennej i włączamy do nich te jednostki zbiorowości, które
są większe lub równe dolnej granicy przedziału i są mniejsze od granicy
górnej. oczywiście możemy też tutaj zastosować przedziały półotwarte
(zaznaczone na żółto). trzeba pamiętać by liczba wyznaczonych
przedziałów nie była zbyt duża, rozdrobniona, ponieważ tablica stałaby
się nieczytelna, jak również nie można tych przedziałów zrobić zbyt
mało, bo utracilibyśmy uprzednio zebrane informacje. przykład takiego
szeregu rozdzielczego (oczywiście zrobiłam tutaj za mało przedziałów, ale to
tylko wersja pokazowa :)
Opracowanie materiału statystycznego'
miesięczne przychody
Rozdział III
liczba studentów II roku
europeistyki
1000 - 1500 zł
40
1500 - 2000 zł
25
2000 - 2500 zł
30
2500 zł i więcej
10
szerokość przedziału - jest to różnica między górną granicą
przedziału, ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz