Masaccio a Fra Angelico

Nasza ocena:

3
Pobrań: 329
Wyświetleń: 1890
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Masaccio a Fra Angelico  - strona 1

Fragment notatki:


MASACCIO A FRA ANGELICO Fra Angelico da Fiesole (1387-1455) Dominikanin, błogosławiony, konserwatywny, pobożny, malarz wyłącznie religijny, malarz wiecznej szczęśliwości zbawionych w niebie, wśród aniołów - stąd przezwisko Fra Angelico (brat anielski), pogodny nastrój, jasne kolory, dużo złoceń, treść prac średniowieczna, religijna, w formie oscyluje między gotykiem a renesansem, wysubtelnił linie, stosuje perspektywę i modelunek form, wpłynął na Strozziego, Gozzoli, Fra Filippo Lippi, tempera, fresk i miniatury, styl "ozdobny", cechujący się zamiłowaniem do dekoracyjności, linearyzmu i czystych barw, w swojej późniejszej twórczości artysta starał się uwolnić od wpływu gotyku, dążąc do uproszczenia i monumentalności, - 4 relikwiarze dla Santa Maria Novella m.in. Madonna della Stella - z tyłu obrazu schowek na relikwie między 1420-30 - Koronacja NMP z Santa Maria Novella - Sąd Ostateczny z klasztoru kamedułów Santa Maria degli Angeli we Florencji 1430-40 - Zwiastowanie w Baptysterium w Kortonie ok 1430, pejzaż oparty o szkice z natury Fra Angelica - pierwszy pejzaż oparty na naturze a nie fantastyczny - Madonna dei Linajuoli 1433 - szereg dzieł dla San Marco we Florencji: Madonna ze świętymi i ze scenami z życia świętych Kosmy i Damiana w predelli przeznaczona dla wielkiego ołtarza, freski, - Sportelli - obrazki zdobiące pierwotnie drzwi szafy na srebra kościelne w kościele SS. Annunziata, po 1448 roku, fund. Piotra Medyceusza, cykl z życia Marii od Zwiastowania do Koronacji z dodaniem Sądu Ostatecznego - 1447 malowidła kaplicy w katedrze w Orvieto - nieukończone - dekoracja kaplicy Mikołaja V na drugim piętrze pałacu watykańskiego: postacie świętych, epizody z życia Św. Szczepana i Wawrzyńca, do kompozycji historycznej przenosi współczesnych sobie Włochów XV-wiecznych co jest charakterystyczne dla florenckiego malarstwa quattrocenta, freski wykonane przy pomocy ucznia Benozza Gozzolego, prace przerwała śmierć Fra Angelico, dokończone przez kogoś innego Masaccio (1401-1428) włoski   malarz   quattrocenta , bdb włączenie postaci w przestrzeń, realizm, tło krajobrazowe, trójwymiarowe, bryłowate zróżnicowane postacie, indywidualizm figur, monumentalność, biblijny nastrój, sumaryczność, iluzja trójwymiarowości, -freski w kaplicy kościoła Św. Klemensa (wraz z Masolinim) - freski w San Clemente - dekoracja kaplicy Brancaccich przy Santa Maria del Carmine we Florencji 1423 fund Feliksa Brancacci, Masolini rozpoczyna a Masaccio kontynuuje 1426-27, zaś późniejszą partię dekoracji wykonuje Filippina Lippiego. Dzieła Masaccia: silnie zbudowane postacie o wyrazistych rysach, monumentalnej postawie i monumentalnych fałdach, efekty światłocieniowe: Kazanie Św. Piotra, Wypędzenie z Raju, uiszczenie opłaty celnikowi, chrzest tłumów, uzdrowienie chorych przez cień św. Piotra i apostołów rozdzielających jałmużnę ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz