Osikowska. Notatka składa się z 24 stron.
Problemy podstawowe historia psychologii poznawczej
Hermann Ebbinghaus - „psychologia ma długie dzieje i krótką historię”, a poznawcza jeszcze krótszą historię.
1879, Wilhelm Wundt zakłada laboratorium psychologiczne w Lipsku na uniwersytecie
konferencja MIT, 1956, Chomsky, Simon, Miller. Chomsky podważył tezę behawiorystów, że język to tylko wynik uczenia się, a behawioryści uważali ze człowiek opanowuje język w wyniku złozonych procesów warunkowania. Chomsky uważał że istnieją uniwersalne reguły gramatyczne wspólne dla wszystkich języków. Wbudowane w umysł. Przywrócił on idee natywistyczne w mysleniu na temat języka. Wrodzony charakter mechanizmu nabywania języka (LAD language acquisition development). Stało się to wyzwaniem dla empiryzmu behawiorystów.
George Miller, wykazał że istnieją ograniczenia w zdolności do przetwarzania informacji u człowieka. Wąskie gardło to pamięć krótkotrwała bowiem może zawierać 7+/-2elementy. Przy wprowadzaniu nowych elementów stare muszą zostać usunięte. Miller wprowadził określenie elementu lub kęsa informacji a nie uznawał wyrażania jej w bitach.
Herbert Simon, twórca pierwszych programów komputerowych symulujących myślenie. Przełom - stwierdzenie że procesy myślowe mogą przebiegać poza ludzkim mózgiem.
Bruner, badania nad strategiami tworzenia pojęć, eksperyment z kartami należącymi do pojęcia lub nie należącymi. Praca Brunera pokazała że można badać złożone procesy myślowe bez sięgania do introspekcji. Między ludźmi występują znaczne różnice indywidualne w strategii rozwiązywania problemów.
Ulric Neisser, odszedł od tradycyjnej psychologii poznawczej, która stała się w pewnym momencie jedną z najbardziej sfragmentaryzowanych dziedzin psychologii. Psychologia poznawcza jako dyscyplina zajmująca się nabywaniem oraz wykorzystywaniem wiedzy 1957 wspólnie z Olivierem Selfridge'm skonstruowali jeden z pierwszych modeli spostrzegania - model Pandemonium .
Procesy eksploracji percepcyjnej, elementem spostrzegania jest aktywność motoryczna. Widzenie to nie tylko rejestrowanie zdarzeń na siatkówce, ale także kierowanie ruchami gałek ocznych tak by obraz pozostawał w polu najostrzejszego widzenia.
W połowie lat 80. podważenie założeń psychologii poznawczej, operacje umysłowe NIE są wykonywane w sposób sekwencyjny (jedna po drugiej). Nowe rozwiązanie zakładało że przetwarzanie informacji ma charakter równoległy i rozproszony. Mózg jest traktowany w tej koncepcji jako zbiór jednostek neuronalnych, łączących się ze sobą, tworzących sieci. Neuropsychologia poznawcza stara się określić, które okolice mózgu odpowiedzialne są za pamięć, uczenie się czy mechanizmy uwagi. Niesser twierdzi, że umysł ludzki ma budowę modułową i działanie każdego rodzaju modułu opiera się na innych zasadach. Trzy rodzaje modułów:
(…)
… idzie wolniej. Jest to wynik zmęczenia oraz hamowania proaktywnego. Wg badań Wickens, Born i Allen, 1963, interferencja proaktywna wytwarza się przy nauce materiału jednolitego semantycznie, np. lepiej idzie zapamiętywanie grup cyfr po kilku grupach liter niż zapamiętanie kolejnej grupy liter.
Pamięć trwała, LTM
Wiąże się w największym stopniu z potocznym rozumieniem terminu `pamięć'. Wg Williama…
….
O tym, że zapominanie ma charakter pozorny, świadczy zjawisko reminiscencji czyli odzyskiwania informacji, które zostały zapomniane.
Pamięć trwała przechowuje ogromne ilości materiału przez długi czas, w związku z tym powinna spełniać pewne warunki:
sposób zapisywania materiału powinien być bardzo ekonomiczny
materiał zapisywany powinien być tak zorganizowany by można było łatwo uzyskać do niego dostęp,
materiał powinien być wielokrotnie zapisywany w magazynie pamięciowym, wielokrotne zapisywanie zapobiega utracie materiału
materiał o szczególnym znaczeniu musi być zawsze pod ręką,
pamięć trwała koncentruje się na znaczeniu semantycznym materiału a nie na jego formie. Badania Sachs'a, 1967 eksponowanie zdań z różnicami w gramatyce np.
w pamięci trwałej przechowujemy nie tylko informacje semantyczne, ale i inf pochodzące z różnych…
… na tym, że jeśli człowiek wcześniej został uprzedzony świadomie/nieświadomie o rodzaju bodźców jakie będą eksponowane wtedy rozpoznanie ich będzie łatwiejsze. Czynniki zewnętrzne warunkujące gotowość percepcyjną to: częstość uprzednich doświadczeń, konsekwencje społeczne - wyższą gotowość wykazują te kategorie które są wykorzystywane przez innych. Efekt rozproszenia odpowiedzialności (Darley, Latane, Pillavin) polega…
… angażujących język i właśnie dzięki wykorzystywaniu języka mogą być łatwo przywołane w postaci słownej. Dostęp do tych informacji jest niezależny od kontekstu, można je przywoływać w innych informacjach niż te w jakich zostały przyswojone. Czasami wydobycie inf z pamięci deklaratywnej wymaga wysiłku. Angażuje hipokamp, korę płatów czołowych i skroniowych.
Inf w pamięci niedeklaratywnej przechowywane…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)