Marketing zakupu-opracowanie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing zakupu-opracowanie - strona 1 Marketing zakupu-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Marketing zakupu jako forma aktywności skierowana na dostawców pozwala rozpoznać strukturę rynku zaopatrzenia, zapewnia jego przejrzystość, orientację w potencjalnych kierunkach substytucji obiektów zakupu i dostarcza instrumentów do aktywnego oddziaływania na rynek zaopatrzenia.
Możliwości wpływu na rynek zaopatrzenia są określone za pomocą czterech zmiennych, zwanych mix -marketingiem zakupu:
przedmiot zakupu,
cena,
źródło zaopatrzenia,
komunikacja z otoczeniem zaopatrzeniowym.
Ad. 1.) Przedmiot zakupu Zasady marketingu zaopatrzenia w zakresie przedmiotu zakupu wymagają precyzyjnego określenia przedmiotu zakupu oraz wykorzystania tego przedmiotu jako narzędzia aktywnej polityki na rynku zaopatrzeniowym.
W marketingowej koncepcji zakupu takie parametry jak:
rodzaj,
jakość materiału,
ilość,
termin zakupu
są traktowane jako zmienne wykorzystywane w oddziaływaniu na rynek zaopatrzenia.
Ad. 2.) Cena - należy do głównych obiektów wszelkich negocjacji handlowych.
Warunkiem aktywnego wpływu na cenę, na wynik pertraktacji, w postaci niskiej ceny, jest dobre przygotowanie się do tych pertraktacji nabywców.
Chodzi tu o poznanie ogólnych uwarunkowań rynkowych, ich kształtowanie się, popyt (?) na dane wyroby (surowce i materiały); chodzi tu o metodę analizy i cen, a przede wszystkim politykę różnicowania cen przez dostawców, chodzi o analizę elastyczności cenowej popytu, oraz analizę cyklu życia nabywanych dóbr.
Ad. 3.) Wybór źródła zaopatrzenia (dostawy) uważa się za podstawowy składnik marketingu zakupu. Warunkiem racjonalności tego wyboru jest dobre rozpoznanie potencjalnych źródeł zakupu, co zresztą należy do głównych zadań zaopatrzenia w przedsiębiorstwie. W polityce wyboru dostawców trzeba podjąć decyzje dotyczące kwestii:
usytuowania dostawców w kanale dystrybucji - tzn. czy dostawcą jest producent, pośrednik handlowy, hurtowy, czy jest to pośrednik detaliczny,
liczba dostawców - czy dostawcą jest jeden dostawca - monopolista, czy kilka, czy kilkadziesiąt dostawców,
czy naszym dostawcą może być dostawca mały czy duży,
powiązania z dostawcą - czy chcemy się powiązać z dostawcą na stałe, czy tylko okresowo, czy też doraźnie,
lokalizacja dostawcy - czy dostawca jest z dużej odległości czy z małej.
Do ważnych kryteriów wyboru dostawców zaliczamy:
cenę i jakość produktów,
ilość i termin dostawy,
usługi komplementarne,
zdolności techniczno - dostawcze dostawcy,
warunki umowne i możliwość zmiany w razie potrzeby (koszty transportu),
image firmy (dostawcy) i jej system finansowania,


(…)

… (jeśli ona jest) oraz jego polityki w zakresie gospodarki materiałowej.

... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz