MARKETING W REKREACJI Marketing w rekreacji: Zwykle postrzegany jako działanie służące kreowaniu, promocji i dostarczaniu towarów i usług klientom indywidualnym i instytucjom Specjaliści od spraw marketingu zajmują się marketingiem w 10 obszarach: o 1. Produktu (np. odzież sportowa, narty, napoje), 2. Usługi (uczestnictwo w zajęciach, osobisty trener), 3. Doznania, 4. Imprezy, 5. Ludzie, 6. Miejsce, 7. Własność, 8. Przedsiębiorstwo (organizacja), 9. Informacja (1% na sport, książki), 10. Idea (np. wiem co wybieram, Kotler 2005) Najważniejsze pojęcia marketingowe (wybrane) 1. Rynki docelowe i segmentacja Segment rynku wyodrębnia się na podstawie analizy różnic demograficznych, psychograficznych i behawiorystycznych między nabywcami (np. typy aktywności rekreacyjnej) Rynek docelowy – segment/-y stwarzające najwięcej możliwości 2. Rynek, przestrzeń rynkowa i meta rynek Rynek – fizyczne miejsce dokonywania zakupów Przestrzeń rynkowa – przestrzeń cyfrowa (wirtualne) Internet Metarynek – opis uzupełniających się grup produktów i usług, które są ściśle powiązane z poglądami konsumentów, ale rozrzucone w różnych branżach (np. Lahos) 3. Potrzeby, pragnienia i popyt Potrzeby stają się pragnieniami kiedy skierowane są na określone obiekty mające je zaspokoić, a popyt jest pragnieniem ograniczonym przez możliwości finansowe Club Med. w zależności od oczekiwań, stylu życia i wypoczynku oraz wymagań co do komfortu i zakresy usług biorąc pod uwagę charakter stworzył wioski: o Rodzinne o Dla wszystkich o Tylko dla dorosłych 4. Produkt, oferta i marka Produkt – będące do sprzedaży usługi lub kompleksowe imprezy rekreacyjne, jak i różnorodne dobra materialne wykorzystywane w tym celu tj.: sprzęt sportowo-rekreacyjny, odzież, obuwie sportowe. Każdy produkt obejmuje 3 poziomy: o Istotę produktu czyli tzw. rdzeń o Postrzeganie produktu czyli tzw. produkt rzeczywisty – determinowane przez takie cechy jak: Cena, jakość, styl, marka, znak handlowy, wygląd i zachowanie sprzedawców o Korzyści dodatkowe czyli produkt rozszerzony: wydłużona gwarancja na sprzęt, serwis i doradztwo instruktora rekreacji Marka – nazwa, pojęcie, znak, rysunek, kombinacja w/w elementów stworzone w celu oznaczenia produktu oraz jego odróżnienia od innych znajdujących się na rynku (indywidualne, rodzinna - stosowane często w rekreacji, łączone) 5. Wartość klienta – wartość to stosunek korzyści (funkcjonalne + emocjonalne) do kosztów (pieniądze + czas + energia + straty psychiczne) 6. Konkurencja Marki Branżowa Rodzajowa – zaspakajające te same potrzeby (czuli konkurencją fitness klubu jest TV)
(…)
…, wygoda nabycia, komunikowanie się
Cenę ustala się 4 metodami:
o Kosztowa – koszty własne + marża
o Rynkowa – analiza pomiędzy popytem a i podażą
o Odwrócona – ile skłonny jest zapłacić klient + materiały (najczęściej stosowana w usługach)
* opusty, terminy płatności, rabaty, warunki kredytu
Promocja
o Sprzedaży
o Reklamy
o Sprzedaży osobistej
o Public relation
o Marketing bezpośredni, telemarketing…
…. turniej)
b. Wielodniowe – trwające kilka dni (np. spartakiady)
3. Cykliczność
a. Jednorazowe – powstające w dowolnej inicjatywy organizatorów lub jako naśladownictwo
podobnej
imprezy organizowanej wcześniej w innym miejscu
b. Okazjonalne – jednorazowe, czasami powtarzane przy podobnej okazji, ale bez związku z
poprzednimi
imprezami
c. Powtarzalne – mocno powiązane z tradycją imprezy oraz programem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)