Marketing usług finansowych WYKŁAD 1 20.02.1012r. p.607(kat ubezpieczeń) zaliczenie projektu + Podręcznik” Marketing instytucji finansowych” Maria Płonka Marketing jest nauką stosowaną i jego pojęcie ewoluuje w czasie. Pierwotnie marketing był adresowany do przedsiębiorstw nastawionych na zysk długookresowy(wąskie ujęcie). Obecnie, szerokie ujęcie, adresuje marketing również do organizacji non-profit i personalnie (mówi się o marketingu osobistym, politycznym, społecznym, religijnym, narodowym, euromarketingu) Przedmiotem wymiany realizowanej według zasad marketingowych mogą być nie tylko dobra fizyczne lecz również niematerialne (usługi) a także wartości, idee, tradycje, wizerunek firmy. Wąskie ujęcie Szerokie ujęcie Odpowiednie planowanie, koordynacja i kontrola wszystkich działań przedsiębiorstwa, ukierunkowanych na aktualne i potencjalne rynki zbytu
Proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu jednostki i organizacje otrzymują to, czego potrzebują, pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów (Kotler)
Dotyczy głównie przedsiębiorstw
Dotyczy organizacji i jednostek
Oferowanie produktów
Oferowanie produktów i wartości
Cel - zysk długoterminowy
Cel - umacnianie wizerunku firmy
Dotyczy działania
Dotyczy długotrwałego procesu
Marketing jest nauką „żywą”, zmieniają się jego szczegóły. Klauzule abuzywne ograniczają prawa konsumentom. Więcej praw mają osoby które podpisują te klauzule. Marketing relacyjny - sprzyjają budowania więzi miedzy sprzedawcą oraz klientem. Chodzi o utrzymanie kontaktu i branie pod uwagę dalszych kontaktów. Dominuje! Marketing transakcyjny - sprzedać jak najwięcej nie patrząc na konsekwencje - mamy zysk, ale tracimy rynek . Zaufanie do systemu i do organizacji decyduje o skuteczności marketingu. Często gdy jedna instytucja upadnie to traci się zaufanie do reszty podobnych instytucji (np. gdy upadnie bank to tracimy zaufanie do całego systemu bankowego). Tak jest z instytucjami finansowymi, ale np. gdy bierzemy pod uwagę sklepy to często nawet nie zauważamy ze sklep upada. Nie jest to ważne, ważny jest produkt. Kiedy nie trzeba stosować marketingu? Gdy mamy monopol ( nie musimy się martwic o klientów, mamy ich za dużo) np. urząd skarbowy, NBP
Kiedy stosujemy marketing? Gdy odczuwamy konkurencje i podaż popyt. Euromarketing - kształtowanie postawy europejskiej, jest proces harmonizacji zasad na tle Unii. Np. w Ukrainie nie było obowiązkowe OC pojazdów mechanicznych, dzięki marketingowi to się zmieniło. Etnocentryzm konsumencki - klient z pośród wielu produktów, wybiera produkty krajowe, nie dlatego ze są lepszy ale dlatego ze dzięki temu dajemy prace naszym rodakom etc.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)