Marketing - proces decyzyjny

Nasza ocena:

5
Pobrań: 245
Wyświetleń: 1708
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing - proces decyzyjny - strona 1 Marketing - proces decyzyjny - strona 2 Marketing - proces decyzyjny - strona 3

Fragment notatki:



Proces decyzyjny zakupu jakiegoś produktu:
rozpoznanie potrzeby;
ogólny opis potrzeby;
określenie parametrów produktu;
poszukiwanie dostawców;
ocena ofert;
wybór dostawcy;
złożenie zamówienia;
ocena po zakupie.

W ramach mikrootoczenia najczęściej wymienia się następujące elementy:

1) konkurenci — są to firmy sprzedające te same dobra (konkurenci bezpośredni, np. producenci kawy) lub sprzedające dobra, które zaspokajają tą samą potrzebę (konkurenci substytucyjni, np. kawiarnie kontra centra handlowe kontra kina) lub sprzedające dobra tym samym klientom i przez to walczące o dostęp do tego samego portfela (konkurenci potencjalni, np. żywność kontra odzież kontra hobby);

2) dostawcy — są to firmy dostarczające surowce do produkcji towarów (np. plantatorzy dostarczający ziarna kawy) oraz warunki do prawidłowego funkcjonowania firmy (np. właściciel budynku, w którym mieści się siedziba firmy, operator telefoniczny);

3) pośrednicy — są to firmy dostarczające gotowe wyroby od producenta do klientów (np. producent kawy i hipermarkety, kawiarnie, sklepy specjalistyczne, sklepy detaliczne, sklepy wysyłkowe);

Proces decyzyjny zakupu jakiegoś produktu
Proces decyzyjny zakupu jakiegoś produktu:
rozpoznanie potrzeby; ogólny opis potrzeby; określenie parametrów produktu; poszukiwanie dostawców; ocena ofert; wybór dostawcy; złożenie zamówienia; ocena po zakupie.
Warunki strategii skimming dla jakiegoś produktu
Strategia skimming - Polega ona na zebraniu w krótkim czasie maksymalnych zysków, dzięki ustaleniu możliwie najwyższej ceny na nowe produkty oferowane nabywcy, dla których wysoka cena nie stanowi bariery zakupu.
U podstaw tej strategii leży założenie, że na rynku istnieje segment nabywców, którzy skłonni są płacić wysokie ceny, kierując się silną potrzebą posiadania dóbr, które wyróżniają ich spośród innych grup nabywców. Nabywcy ci mają wysokie dochody i przy podejmowaniu decyzji o kupnie wyrobu kierują się kryterium nowości czy innowacyjności i traktują ten wyrób jako symbol luksusu i wysokiego prestiżu. Oni to właśnie tworzą swoistą "śmietankę", którą firma może ściągnąć jeśli zapewni swojemu wyrobowi wysoką jakość (użyteczność, korespondującą ze stylem życia, który ci nabywcy preferują).
Przyjęcie tej strategii ma sens wówczas, jeśli firma posiada bardzo silną markę, produkuje wyroby, uznane za prestiżowe, gdy wejście konkurencji na rynek jest utrudnione, segment rynku jest w miarę stabilny, a do tego jeszcze firma wytwarza tańsze wersje danego produktu.
Formy reklamy produktu lub usługi - wybrać najbardziej przekonujący
Reklama to nieosobista forma komunikacji
finansowana przez określonego sponsora,
wykorzystująca środki masowego przekazu
w celu wywarcia wpływu na określonego
odbiorcę (odbiorców).
Przedmiot reklamy
_ reklama produktu - ukazuje cechy użytkowe
produktu i jego przeznaczenie (zastosowanie),
jakość i niezawodność, potencjalną przewagę
nad produktami konkurencyjnymi itp.
_ reklama firmy - lansuje nazwę, znak firmowy
i "osobowość" przedsiębiorstwa. Jej zadaniem
jest umocnienie stopnia identyfikacji
i znajomości firmy przez odbiorców reklamy
Ustalanie strategii cenowej dla jakiegoś produktu
Strategia cenowa - zbiór działań przedsiębiorstwa dotyczący kalkulowania cen dopasowany do wybranego rynku docelowego, wizerunku firmy oraz wykorzystania innych narzędzi marketingu mix.
Strategia cen wysokich
Strategia prestiżowa - dotyczy towarów najwyższej jakości, luksusowych i ekskluzywnych.
Strategia zgarniani

(…)

… miejscu i czasie i przy użyciu właściwych środków promocji.
Marketing mix (def.) - jest zbiorem narzędzi marketingowych, które przedsiębiorstwo stosuje chcąc osiągnąć zamierzone cele na wybranym rynku działania.
Środki reklamy (przekazu)
_ reklama prasowa
_ reklama telewizyjna
_ reklama internetowa
_ reklama radiowa
_ reklama kinowa
_ reklama pocztowa
_ reklama zewnętrzna

…, jak i w całej gospodarce, na możliwości finansowania działalności firm (wybrane czynniki: podział dochodu narodowego, rozkład dochodów ludności, poziom inflacji, poziom bezrobocia, wysokość podatków, wysokość stóp procentowych kredytów);
2) czynniki demograficzne — wpływają na liczbę klientów i na zasobność ich portfeli (wybrane czynniki: liczba i migracja ludności, struktura wiekowa, struktura geograficzna…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz