DADAIZM Dada (fr.) - koń
Nazwa ta nic nie znaczy i nic nie miała znaczyć. Był to pierwszy wyraz jaki w otwartym na chybił-trafił słowniku znalazł Tristan Tzara szukając nazwy dla klubu artystycznego skupiającego poetów, malarzy i muzyków, który rozpoczynał swoją działalność w 1916 roku
Dadaiści protestowali przeciwko wojnie, ośmieszali ideały (ojczyznę, religię, moralność, honor), świadomie prowokowali by wywołać skandal, negowali wartości, odrzucali tradycyjną estetykę i konwencjonalne techniki artystyczne, poszukiwali nowych środków wyrazu, mieszali techniki i wynajdywali nowe, eksperymentowali, głosili swobodę twórczą, pogardę dla tradycyjnego rozumienia dzieła sztuki. Cechuje ich mistyfikacja, perwersyjny humor, ironia
Dadaizm to postawa życiowa, pogląd na świat (podobnie jak surrealizm), ruch antymalarski
Collages, fotomontaże, ready-mades, fotogramy (obrazy fotograficzne uzyskane bez użycia kamery na materiale śwatłoczułym) Grupa nowojorska Marcel Duchamp interesuje się problemem ukazania na płótnie przedmiotów, które zasłonięte przez inne przedmioty normalnie nie są widoczne , co rozwiązywał tworząc przedmioty „przeźroczyste”
portret szachistów 1911 - figury szachowe widoczne poprzez twarz szachisty
interesuje się zagadnieniem ruchu 1911-12
Smutny młodzieniec w pociągu, król i królowa przeszywani przez szybkie akty
Dziewica
Przejście od dziewicy do mężatki
Mężatka Akt schodzący po schodach Od 1914 tworzy ready-mades - przedmioty gotowe, produkowane seryjnie, powszechnie używane podniesione do godności dzieła sztuki przez pozbawienie ich wartości użytkowej i dobranie odpowiedniego tytułu zmieniającego ich znaczenie i treść np. pisuar zatytułowany Fontanna
Duchamp uważał też, że z dzieła sztuki można zrobić przedmiot codziennego użytku L.H.O,O,Q, - reprodukcja Giocondy Leonarda da Vinci, której domalował wąsy i brodę, tytuł przeczytany szybko po francusku oznacza „ona ma gorący tyłek”
Aby to było można zobaczyć jednym okiem zamkniętym na prawie całą godzinę 1918 Mężatka obnażona przez swoich kawalerów nawet 1915-23 Dziewięć odlewów samczych 1914 - studium przedstawiające 9 kawalerów do dzieła powyżej. Przedstawieni są w formie niby-maszyn Młynek do mielenia czekolady Koło młyńskie
Zainteresowanie zagadnieniem złudzeń optycznych, tworzy przedmioty, które nazywa „Precyzyjna optyka ” (szklane tarcze z wymalowanymi kołami, które w czasie obrotu ulegają przeobrażeniom)
Obrotowa półkula 1925 Rotoreliefy 1934-35 - malowidła na płytach gramofonowych
(…)
… nowojorskiej nie ma u nich prowokacji, kpiny, ironii, ich kompozycje nie miały być anty-sztuką lecz nowym rodzajem sztuki - sztuką abstrakcyjną. Punktem wyjścia tabula rasa dziecinnego bełkotu, aby stworzyć nowy język plastyczny
Manifest „należy wykonać wielką destrukcyjną i negatywną pracę. Wymieść, wyczyścić.”
Hans (Jean) Arp
Dadaista, miał związki z Der Blaue Reiter i surrealistami, członek Cercle et Carre…
…)
Obrotowa półkula 1925
Rotoreliefy 1934-35 - malowidła na płytach gramofonowych
Związał się z grupą surrealistów i brał udział w ich wystawach
Sufit z worków z węglem na wystawie w Paryżu 1938
Sala deszczu na wystawie w Paryżu 1942
Okładka katalogu z różową plastikową piersią kobiecą
Francis Picabia
Przeszedł przez impresjonizm i kubizm, orfizm, , 1916-24 wydaje swoje pismo 391
Kauczuk 1909 - pierwsza…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)