Maria Hussakowska-Szyszko, sztuka XX wieku

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Maria Hussakowska-Szyszko, sztuka XX wieku  - strona 1

Fragment notatki:


PURYZM 1918-24
Fascynacja maszyną. Maszyna skonstruowana precyzyjnie, pozbawiona elementów zbędnych i niefunkcjonalnych. Maszyna wzorem logiki i prostoty, źródłem inspiracji dla artystów. Puryzm oparty na logice i konstrukcji. Odrzuca wszystko co przypadkowe. Malarstwo ma być uniwersalne, przedstawiać powszechnie znane przedmioty. Cechuje je syntetyzowanie, upraszczanie przedmiotów, sprowadzanie ich do najbardziej zasadniczych, podstawowych form, sotsowanie neutralnychbarw
Nazwę puryzm wprowadza Amedee Ozenfat w 1916 roku dla określenia własnej twórczości. 1918 pierwszy manifest puryzmu Apres le cubisme - Amedee Ozenfat i Charles Edouard Jeanneret
BAUHAUS
Staatliches Bauchaus in Weimar. Szkoła założona w 1919 przez Waltera Gropiusa, rozwiązana w 1924, przeniesiona do Dessau w 1925 i zreorganizowana w 1926 jako Hochschule fur Gestaltung i zamknięta w 1932. Mies van der Rohe przenosi szkołę jako prywatny instytut do Berlina w 1933. Latem definitywnie ją zamyka.
Dyrektorowie Walter Gropius 1919-28
Hannes Meyer 1928-30
Mies van der Rohe 1930-33
Szkoła łączy program asp z programem szkoły sztuk zdobniczych, zajęcia teoretyczne z praktycznymi, warsztatowymi. Dążenie do integracji wszystkich dziedzin sztuki podporządkowanych architekturze. Celem stworzenie kolektywnego dzieła sztuki, w którym nie ma granic między sztukami strukturalnymi a dekoracyjnymi. Walter Gropius Lyonel Feininger - grafika Johannes Itten - kurs wstępny Gerhard Marcks - warsztat ceramiczny
Paul Klee - studia nad formą, przestrzenią, ruchem i perspektywą
Oscar Schlemmer - warsztat sceniczny
Georg Muche - dział tkacki
Wasilij Kandindsky - malarstwo ścienne, kurs rysunku
Laszlo Moholy Nagy - kurs wstępny, warsztat ślusarski
Josef Albers - kurs wstępny Marcel Breuer - warsztat meblarski
Joost Schmidt - warsztat plastyki
Herbert Bayer - warsztat drukarski Lyonel Feininger
Rysownik, karykaturzysta, malarz, cechuje go rozbicie motywu na pryzmatyczne formy, uproszczenie i syntetyzacja motywów, geometryzacja schematów profesor grafiki w Bauhausie, współzałożyciel Die Blauen Vier
Rowerzyści 1912
Kościół w Erfurcie 19124
Zwycięstwo jachtu Maria 1926
Katedra w Halle 1930
Oscar Schlemmer
Rysownik, malarz, profesor studium rzeźby i pracowni scenograficznej w Bauhausie, motywy wzięte z natury sprowadza do form statycznych i ściśle podporządkowanych geometrii, głównym motywem człowiek we wnętrzu architektonicznym, Grupa czternastu 1930
Schody w Bauhausie 1932


(…)

… dziedzinach sztuki
Paul Klee
Członek Der Blaue Reiter, profesor Bauhausu, , współzałożyciel Die Blauen Vier, rysownik, grafik, malarz, dążenie do ukazania wewnętrznej prawdy otaczającego nas świata, sztuka nie odtwarza tego co człowiek widzi, ale czyni widocznym, zmusza fantazję widza do dostzegania w różnyc formach wszystkiego.
Tworzy groteskowe rysunki i grafiki pełne gorzkiego humoru, ironii, pierwiastków…
…) 1927
Linoskoczek 1923
1930-35 pełna fantazji ekspresyjność, cechy surrealistyczne (nastrój i tematyka), linearyzm, delikatna linia, uproszczenie formy, geometryczne schematy i figury
Akrobata 1930
Wódz barbarzyńców 1932
Mały błękitny diabeł 1933
Uczony 1933
Od 1935 dominuje patos, nastrój smutku, zwątpienia i bólu, grube, wyraziste linie, przedmioty i postaci aluzyjnie sugerowane, obrazy komponowane…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz