SECESJA
Secesja, l'Art Nouveau, Modern Art, Jugendstil, Sezessionsstil, Stile Liberty, Stile floreale, El Modernismo. Pojawia się ok 1890. Jest reakcją na historyzującą sztukę akademicką 2 poł. XIX w i eklektyzm. Artyści dążyli do integracji sztuk - Gesamtkunstwerk (dzieło totalne). Dążą do stworzenia jednolitego uniwersalnego stylu, syntezy sztuk, funkcjonalizmu, zrywają z historyzmem
Motyw przewodni stylu: długa, delikatna, płynna linia falista, asymetryczna, o niespokojnym rytmie, płaska, pokrywająca całą dostępną przestrzeń. Po raz pierwszy pojawia się na okładce książki „Wren's City Churches” 1883 autorstwa Arthura Heygate Mackmurdo.
Cechy secesji: asymetria, niezwykłe proporcje, smukłość, lekkość, przezroczystość, wielkie, puste powierzchnie, świat organiczny, synteza różnych sztuk, konstrukcja szkieletowa w architekturze, łączenie żelaza ze szkłem, płaskie, stylizowane motywy roślinne i zwierzęce, falista, wiotka, płynna linia
William Morris
Sprzeciw wobec niewolniczemu naśladowaniu dawnych stylów i eklektyzmowi, nawiązuje do gotyku i wczesnego renesansu, zwraca uwagę na logikę konstrukcji, poszanowanie właściwości użytych materiałów, dąży do zatarcia różnicy między sztuką „czystą” i „użytkową” Anglia
Prekursorami prerafaelici - stosowanie dekoracyjnej falistej linii
James McNeil Whistler
Jeden z pierwszych artystów, który odkrył grafikę japońską, podkreśla związki między malarstwem a muzyką (harmonia barw jak harmonia dźwięków, muzyczne tytuły obrazów), maluje w jasnej tonacji, wyszukana gama barwna,
Kaprysy w purpurze i złocie
Nokturn w błękicie i srebrze
Symfonia bieli
Malowidła ścienne w Pawiej Sali
Arthur Heygate Mackmurdo
prostota, logika, poszanowanie struktury użytych materiałów, wzory drukowane na tkaninach, tapetach
Frontispis książki Wren's City Churches 1883
Ch. F. A. Voysey
Desenie na tapetach, projekty tkanin, mebli, przedmioty metalowe, prostota, logika, poszanowanie struktury użytych materiałów Charles Robert Ashbee
Architekt i złotnik, projektował zastawy stołowe, biżuterię o motywach zwierzęcych i roślinnych
Graficy James Pryde
William Nicholson
Charles Ricketts
Grupa The Four zw. Szkołą z Glasgow
Cechuje ich zamiłowanie do kolorów delikatnych, operowanie dużymi, pustymi płaszczyznami, skłonność do geometryzacji, stosowania układów symetrycznych, oszczędność w dekoracji, kontrastowe zestawienie długich, płynnych linii z liniami prostymi, stylizowana, wysmukła, wydłużona postać ludzka ujmowana dekoracyjnie, dwuwymiarowo
(…)
…, wydłużona postać ludzka ujmowana dekoracyjnie, dwuwymiarowo
Charles Rennie Mackintosh
Stał na czele grupy The Four, zajmował się architekturą, projektowaniem wnętrz i mebli, malarstwem
Herbert Mac Nair
Margaret Macdonald
Frances Macdonald
Cała trójka gł. sztuka użytkowa
Aubrey Beardsley
Najwybitniejszy malarz angielskiego Art Nouveau, Francja
Puvis de Chavannes
Rodin
Seurat
Gauguin
Van Gogh Denis
Bonnard…
… Bwhrens
Richard Riemerschmid
Otto Eckmann
Działa w Monachium, porzuca malarstwo dla sztuki użytkowej, projektuje meble, tkaniny, wyroby z metalu, grafiki książkowe, stylizowane motywy roślinne, zwierzęce, miękka falista linia, kontrasty czerni i bieli, stworzył interesujący typ secesyjnej litery i czcionki
Thomas Theodor Heine - Niemiec, malarz, rysownik, karykaturzysta, satyra polityczna i społeczna…
… Henry Sullivan - wnętrza Louis Comfort Tiffany - wyroby ze szkła, bogactwo kształtów (rośliny, kwiaty)
Niemcy
Secesja monachijska
Kierunek floralny, płynna, falista forma motywów czerpanych ze świata roślin i zwierząt
Franz von Stuck
Wilhelm Trubner
Fritz von Uhde
Herman Orbist
Botanik, geolog, rzeźbiarz, rzemieślnik, założył pracownię haftów we Florencji i warsztaty rzemiosła artystycznego w Monachium…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)