Pejzaż romantyczny w Niemczech i Anglii Niemcy
Caspar David Friedrich
Natura stanowiła dla niego symboliczną księgę boskiego Objawienia; odkrywca i piewca Rugii, studiował w Kopenhadze i Dreźnie, dużo podróżował, „obrazu nie da się wynaleźć, trzeba go doznać”, pozostawał w stałym kręgu wątków i tematów opartych o motywy gór, morza, lasu, ruin, jaskiń, przepaści; często pojawiają się w jego obrazach postacie odwrócone plecami do widza (postać ludzka jako pośrednik między widzem a naturą) oraz motyw krzyża umieszczonego na tle pejzażu, pojawi się również motyw samotnego mnicha nad morzem; jego obrazy ukazują mistykę przyrody i losu ludzkiego, nowy, pozainstytucjonalny stosunek do religii, refleksję nad historią; odchodzi od perspektywicznej ścisłości, równowagi klasycznej kompozycji pejzażowej, , chętnie komponuje pod światło, precyzja rysunku i koloru, Ołtarz deczyński do kaplicy zamkowej w czeskim Decinie (Krzyż w górach) 1807-1808 - jego pierwsze dzieło olejne; dzieło wywarło duże wrażenie
Nadzieja
Dawaj mężczyźni oglądający księżyc
Philip Otto Runge
Uczył się w Kopenhadze i Dreźnie, znał Friedricha, pejzażysta, tworzy też kompozycje portretowe, tendencje kolorystyczne, tworzy teorię koloru - koncepcja kulistej bryły barw
Cykl czterech wielkich kompozycji: Poranek, Dzień, Wieczór, Noc - kompozycje dekoracyjno-alegoryzujące; malowidła niezrealizowane przez śmierć artysty, powstały tylko projekty w postaci rycin konturowych Figuralno-dekoracyjne panneau: Lekcja słowika, Radość polowania
Projekt kurtyny z motywem Ariona
Ucieczka do Egiptu - jego jedyny obraz religijny
Johan Christian Clausen Dahl
Carl Gustav Carus
Pomnik Goethego 1832 - pod wpływem śmierci Goethego
Jaskinia Fingala
Carl Blechen
Szkoła dusseldorfska
Johan Wilhelm Schirmer
Carl Friedrich Lessing
Kompozycje historyczne i nastrojowe studia pejzażowe
Eduard Wilhelm Pose
Andreas Achenbach
Hans Frederik Gude
Anglia
Johann Heinrich Fussli
Szwajcar osiadły w Londynie, niepokój wyobraźni, nocne koszmary, William Blake
Mistyk, twórca własnego parareligijnego systemu wg którego świat to kreacja demona, poeta, ilustrator, malarz, wynalazł własną technikę powielania, prowadził zakład sztycharski, jego twórczość służyła wizualizacji własnych koncepcji
Alexander Cozens pierwszy dostrzegł rolę wyobraźni w kształtowaniu pejzażowej kompozycji. Wypracował własną metode pobudzania obrazotwórczej imaginacji z pomocą przypadkowej plamy na papierze, co wiązało się z popularyzacją techniki akwarelowej.
(…)
… Zapomnienia 1812 - motyw zaczerpnięty ze wschodnich opowieści,
Kadmos walczący ze smokiem
Wygnanie z Raju
Wątki wspaniałych i rozpustnych metropolii, które spotyka kara boska:
Upadek Babilonu 1819
Uczta Baltazara 1821
Zagłada Pompei i Herkulanum 1821
Siedem plag egipskich 1823
Upadek Niniwy 1827
Zburzenie Tyru 1840
Zniszczenie Sodomy i Gomory 1852
Wizje katastrof eschatologicznych:
Potop 1834
Pandemonium…
…, katastrofy, wizyjne kompozycje nawiązujące do wątków biblijnych, mitologicznych i historycznych; scenerię kompozycji Turnera stanowią morskie przestrzenie, fantastyczne skały, baśniowe porty, zamki; irrealny baśniowy, zjawiskowy charakter, najważniejsza jest atmosfera i emocje; artysta przedstawia raczej przestrzeń, ruch, obecność wydarzeń niż same wydarzenia; luminizm, panoramiczne założenia przestrzenne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)