Małżeństwo, pokrewieństwo-opracowania, Malinowski

Nasza ocena:

3
Pobrań: 679
Wyświetleń: 1820
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Małżeństwo, pokrewieństwo-opracowania, Malinowski  - strona 1 Małżeństwo, pokrewieństwo-opracowania, Malinowski  - strona 2 Małżeństwo, pokrewieństwo-opracowania, Malinowski  - strona 3

Fragment notatki:

Malinowski „Małżeństwo, pokrewieństwo” (Olga Szymańska; 303-334) zgodnie z ideałem małżeństwo powinno być zakończeniem romansu, oraz początkiem nowego etapu w życiu
w różnych kulturach istnieją prawa i przepisy regulujące małżeństwo
małżeństwo jako kontrakt umożliwiający prokreację
w wielu społecznościach stosunki seksualne są dozwolone przed zwarciem małżeństwa
w większości kultur małżeństwo to najważniejsza forma uprawnionych stosunków
dominuje i determinuje związki pozamałżeńskie
formy swobody seksualnej - stosunki przedmałżeńskie, rozluźnianie więzów małżeńskich, ceremonialne akty seksualne, konkubinat
plemiona dzikie dopuszczają seks przedmałżeński pośród niezamężnych dziewczyn i nieżonatych chłopców, mogą oni łączyć się w związki z wykluczeniem kazirodztwa, egzogamii oraz podporządkowując się prawom konkretnej społeczności
w innych plemionach czystość przedmałżeńska uważana jest za cnotę (szczególnie u dziewcząt)
przypadki karania za odstępstwo od tego przepisu wśród plemion niższych są znane antropologom
Weddowie, mieszkańcy Ziemi Ognistej, Kubu z Sumatry
plemiona wyższe są pod tym względem zróżnicowane, ale głównie dopuszczają swobodę seksualną
w niewielu przypadkach znane są zasady wstrzemięźliwości, które wyrażone są w bardzo stanowczy sposób (zeszpilenie warg sromowych, poddawanie panny młodej próbie przez publiczne udowodnienie defloracji jako część uroczystości weselnych)
instytucje koedukacyjne - domy dla kawalerów i dziewcząt, mające na celu umożliwienie swobodnego łączenia się w pary
Trobiandczycy, Nandi
w innych społecznościach kochankowie nie powinni, lub nie mogą się pobrać
Gwaikuri, Guana, Kumbi i Bhuiya
swoboda przedmałżeńska jest możliwością wyszumienia się młodych ludzi, wstępem i przygotowaniem do małżeństwa
czystość bardziej wymagana jest u dziewcząt ze względu na możliwość ciąży i problem ojcostwa
nawet w społecznościach, w których istnieje swoboda seksualna, ciąża pozamałżeńska jest hańbą
dzieci ze związków pozamałżeńskich były zabijane (Polinezja)
generalnie ciąża wszędzie jest wielką hańbą, dzieci mają pewne sankcje, nawet tam, gdzie związki pozamałżeńskie są zinstytucjonalizowane
ciąży przeciwdziała się antykoncepcją (niewiele informacji) jednak częstsze są praktyki przerywania ciąży
czasem domniemany ojciec dziecka zobowiązany jest do poślubienia dziewczyny
ogólnie uważa się, że każde dziecko powinno mieć ojca, to znaczy, że każda matka powinna mieć męża, a każde dziecko z nieprawego łoża jest anomalią
matka i jej dzieci to nie rodzina, małżeństwo jest konieczne, by można było mówić o rodzinie


(…)

… z orgiastyczną rozpustą, zaostrzają się apetyty, dyscyplina rozluźnia się, lekceważone są bariery społeczne
jest to swoisty wentyl bezpieczeństwa, który łagodzi normalne ograniczenia
wymiana żony może być zwykłą przyjacielską przysługą
stosunek pirruaru ­- mężczyzna za zgodą męża może mieć dostęp do jego żony zawsze jednak rodzicielstwo jest kwestią bezsporną, dzieci są dziećmi męża kobiety, nie przywiązywana…
… i źródło pokrewieństwa
pokrewieństwo nie zawsze jest patriarchalne w wielu społeczeństwach pokrewieństwo określa się od matki
awunkulat - relacja mężczyznasyn jego siostry
problem nieślubnego dziecka ciąży nad kobieta, chyba ze mężczyzna pozostający z nią w związku prawnym zgodzi się na adopcje

…: rodzi i karmi dzieci, opiekuje się nimi, przygotowuje jedzenie, dostarcza opał, wytwarza naczynia kuchenne, nosi ciężary, zbieractwo, rolnictwo, tkactwo, hodowla, ; mąż: musi być odpowiedzialny i dbać o bezpieczeństwo żony i dzieci, obrońca rodziny, poluje, łowi, rzemieślnik, buduje dom, walka, w wychowaniu dzieci biorą udział oboje w zależności od płci dziecka
społeczeństwa patrylokalne i matrylokalne…
…, bezpłodność żony, impotencja męża
różny status żony i męża (w zależności od typu plemienia - zbierackie, czy rolnicze)
w większości plemion założenie rodziny jest warunkiem otrzymania prawnego statusu pełnego członka plemienia dla mężczyzny a dla kobiety tytuł gospodyni
powszechne jest ponowne wstępowanie w związek małżeński w przypadku owdowienia
dziecko otrzymuje pełny status cywilny i prawny tylko wskutek…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz