To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
J. Szmatka, „Małe struktury społeczne”
Rozdział 2: Prekursorzy mikrosocjologii wśród klasyków socjologii.
1. Ferdinand Tonnies
a) więź społeczna przeciwieństwem wolności
- istnienie więzi warunkiem wstępnym istnienia wszelkich zjawisk społecznych
-więź czynnikiem warunkującym wolność jednostki: „więź jest przeciwieństwem wolności- oznacza ona mus, powinność…”
-psychologizm koncepcji Tonniesa- wszelkie zjawiska, obiekty społeczne istnieją jedynie w umysłach, wyobrażeniach ludzi
-brak wolności również charakter świadomościowy- intuicyjny
-pełna, absolutna wolność jednostki jest w świecie społecznym niemożliwa
b) dominacja jestestw społecznych nad jednostkami
-jestestwa społeczne- „rzeczy zrodzone z życia społecznego”; dominują one, przytłaczają jednostkę, odbierając jej możliwość i zdolność wywierania na nie wpływu, zdolność bycia jednoosobowym podmiotem zmiany społecznej
-zmiana dokonuje się, gdy jednostka dysponuje siłą społeczną; poparciem ze strony innych
- jednostka musi zatem zaakceptować najpierw reguły rządzące działaniem tych jestestw społecznych, czyli dać się przez to jestestwo zniewolić
c) wola czynnikiem konstytutywnym jestestw społecznych
- nie można uwolnić się od rzeczy społecznych
-2 rodzaje woli: organiczna- to działanie z wewnętrznej potrzeby; wola arbitralna- to działanie ze względu na jakieś zewnętrzne cele = związane z rozróżnieniem wspólnoty i społeczeństwa
d) wspólnota:
-prototyp mikrospołecznej sfery zjawisk
-oparta na wzajemnej zależności wynikającej z najgłębszych, najogólniejszych, najbardziej koniecznych potrzeb człowieka
-wszystko co intymne i prywatne- przyjaźń, braterstwo, miłość
- podobieństwo myśli i mowy, wzajemne zrozumienie
-we wspólnocie istnieje połączenie osobowości; czynnikiem kontroli jest zwyczaj i tradycja; w swym postępowaniu członkowie wspólnoty kierują się wiarą; gospodarczą podstawą jest własność zbiorowa
2. Emile Durkheim
a) mikrosocjologiczne implikacje studium o samobójstwie
-samobójstwo jako fakt społeczny- nie jest ono sprawą indywidualnego wyboru, ale wynika ze stanu grupy społecznej, w której uczestniczy jednostka
-przyczyny samobójstw: uzależnienie jednostki od grupy, oderwanie od społeczeństwa, samobójstwo altruistyczne- wynikające z „reguł gry” obowiązujących w danej grupie; samobójstwo jest jedyną ze społecznie akceptowanych możliwych reakcji na zaistniałą sytuację w grupie, uwolnienie od hamulców społecznych lub ich zanik (anomia)
-wolność jednostka uzyskuje poprzez umiejętne podporządkowanie się społecznym naciskom; samobójstwo anomiczne występuje w sytuacji pozornej wolności- zniesione zostają wszelkie ograniczenia, ale jednostka nie uzyskuje wolności o jakiej marzy
(…)
… ideał ego jest przywódca
-więź między członkami- różne ego zaczynają dostrzegać, że tworzą wspólnotę dzięki temu, że w miejsce swego ideału ego wszystkie podstawiają ten sam obiekt => wzajemna identyfikacja członków
6. Florian Znaniecki: grupy jako produkt uczestniczących w nich jednostek
a)koncepcja współczynnika humanistycznego- fakty doświadczane przez ludzi
-świadomość tego, że się czegoś…
… ciągłości, trwałości i wewnętrznej strukturalizacji
-Le Bon: człowiek jako członek zbiorowości staje się dzikim niewolnikiem swych instynktów; ludzie zyskują w zbiorowości poczucie niezwyciężonej potęgi, wzmacnianej przez anonimowość; zanik poczucia odpowiedzialności; zanika świadomość własnego „Ja”
-głównym czynnikiem wyjaśniającym mechanizmy procesów grupowych jest libido- „energia takich popędów, które wiążą się z tym, co łącznie możemy nazwać miłością”
-libido istotą zbiorowości (struktura socjometryczna)
b)libidarna struktura zbiorowości
-grupa (za McDougall' em): trwałość składu, określone zadanie i funkcje, grupa w relacjach z innym grupami, tradycje, zwyczaje i organizacja, wewnętrzne zróżnicowanie zadań
-Freud: najistotniejszy rodzaj powiązań uczuciowych w grupie to związki między członkami…
… między diadą a triadą:
-w triadzie pojawia się poczucie trwałości
-triada stanowi dla swych członków rodzaj zewnętrznej całości, zbiorowości
-w diadzie możliwe jest pojawienie się intymności jako cechy tej struktury
-w triadzie pojawia się zjawisko delegacji obowiązków i odpowiedzialności
-pojawienie się kozła ofiarnego dezintegruje diadę, podczas gdy w triadzie może ono czasowo pełnić funkcję środka…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)