Luz interpretacyjny - sędzia/urzędnik musi dokonać wyboru pomiędzy różnymi możliwościami, można rozwiązać ten luz
tylko poprzez argumentację (nie ma żadnego sylogizmu), są argumenty pro i contra.
Luzy interpretacyjne: decyzyjne, wyboru podstawy rozstrzygnięcia, dowodowe, wyboru konsekwencji
1. Luzy decyzyjne
2. Luzy w kwestii wyboru podstawy rozstrzygnięcia
- bywa tak, że stan faktyczny w danej sprawie jest tego rodzaju, że można zakwalifikować pod kilka norm i wtedy sąd stoi
przed wyborem jaką normę zastosować,
- w pewnych sytuacjach w prawie karnym polegają te same przepisy (w prawie karnym stosuje się przepis, który nakłada
najsurowsza karę)
- prawo cywilne - spór o to jaki charakter ma umowa korepetycji: umowa o świadczeniu usług czy umowa o dzieło?
- SN rozstrzygnął następująco: umowa o korepetycje jest umową o świadczenie usług, bo choć świadczy się określone
usługi i zarazem chodzi o osiągniecie pewnego rezultatu, jednak trzeba przyjąć, że mocniejsze argumenty przemawiają
za tym, aby zakwalifikować jako umowę o świadczenie usług, bo nauczyciel nie może odpowiadać za to, że uczeń jest
idiotą :P).
3. Luzy dowodowe
- każdy świadek przedstawia zupełnie inną wersję zdarzeń (wszystkie zaprzeczają sobie), sędzia musi dokonać oceny tych
dowodów i uzasadnić czemu dał wiarę jednym świadkom, a innym nie. Decyduje o tym pewna argumentacja.
4. Luz wyboru konsekwencji
- sędzia przy orzekaniu kary dysponuje pewnymi „widełkami”, o wszystkim rozstrzyga waga argumentów
- np. Art. 148 § 1 KK Kto zabija człowieka, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 8, karze 25 lat
pozbawienia wolności albo karze dożywotniego pozbawienia wolności.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)