LEONARDO DA VINCI JAKO MALARZ

Nasza ocena:

3
Pobrań: 322
Wyświetleń: 1274
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 LEONARDO DA VINCI JAKO MALARZ - strona 1  LEONARDO DA VINCI JAKO MALARZ - strona 2

Fragment notatki:

LEONARDO DA VINCI JAKO MALARZ Leonardo da Vinci (1452-1519)
Malarz, rzeźbiarz, architekt, muzyk, chemik, matematyk, inżynier-mechanik, technik, anatom, odkrywca, wynalazca, geolog, filozof, poeta; wykonywał sekcje zwłok, ilustrował swoje dzieła tworząc szkice naukowe, notatk, rysunki - projekty maszyn, bomb itp., Jako inżynier, Leonardo tworzył projekty wyprzedzające jego czas, opracowując koncepcję  helikoptera ,  czołgu , wykorzystania podstaw  tektoniki płyt , podwójnego kadłuba łodzi i wiele innych innowacji, doprowadził do znacznego wzrostu poziomu wiedzy o anatomii ,  budownictwie lądowym  i  hydrodynamice . Uczeń Verrocchia 1466-1472, wpływy Antonia del Pollajuola I Botticiniego, członek Bractwa Św. Łukasza, pracował na największych dworach Europy, m.in. dla rodu  Sforzów  i  Medyceuszy .
Odtwarzanie zagadkowych stanów duszy, tajemniczy uśmiech, ukazanie rąk postaci na obrazach, plastyka kształtów, technikę olejną opanował ok 1470, doskonałe opanowanie kształtów ludzkiego ciała, wystudiowana anatomia, zainteresowanie człowiekiem i innym stworzeniami, brązowe podmalowanie, stan ducha powinien się wyrażać w całej pełni za pomocą ruchu, skomplikowany motyw ruchu, ożywiona, trudna poza, znał zasady perspektywy, światłocienia, propagator techniki sfumato
malarstwo jest ukoronowaniem sztuki, gdyż daje możność przekazywania  form  i bogactwa świata,  lekki, ledwo zaznaczony uśmiech,  twierdził, że powinno się malować zarazem człowieka i jego wnętrze duchowe, dążył do tego, by ciało w pełni wyrażało emocje, kontrapost  jako sposób wprowadzania dynamicznych napięć w kompozycji postaci, krajobrazy przedstawiane w tle obrazów religijnych czy portretów były żywe i bliskie przyrodzie, Leonardo opanował sztukę ukazania krajobrazu jako jednolitej, zwartej przestrzeni, która posiada głębię, krajobraz ma w sobie właściwość przekazywania nastrojów
Zanim namalował dany gest, ruch, najpierw go dokładnie studiował i szkicował z rzeczywistości kilkakrotnie - począwszy od nagich postaci potem w ubraniach, stąd długo zajmowało mu tworzenie
Traktat o malarstwie Okres florencki 1472 (koniec studiów) - 1482/3 (podróż do Mediolanu): Przedstawiciel olejnego malarstwa realistycznego
- draperie
- rysunek krajobrazu 1473
- Chrzest Chrystusa z San Salvi koła Florencji, Uffizi 1473-75/8 - jeden z aniołów fabrą olejną, reszta Verrocchia temperą - portret Ginevry Benci
- Madonna Benois 1478
- Dama z pierwiosnkami w Bargello Verrocchia, przypisuje się współpracę da Vinci ze względu na uwzględnienie rąk w portrecie
- Wizja Św. Bernarda 1478
- Hołd Trzech Króli w Uffizi dla San Donato di Scopeto we Florencji 1481 - nieukończony, kompozycja piramidalna - głowa MB szczytem trójkąta, trzykrotne przekręcenie osi Madonny - ożywienie, ruch w obrębie spokojnej sylwetki


(…)

…, w zamian da Vinci wykonał ilustracje do jego dzieła o anatomii człowieka i konia
- projekty wieży w krzyżu katedry mediolańskiej - niezrealizowany - brązowy posąg jeźdźca na koniu w galopie Budapeszt
- projekty konnego posągu marszałka Trivulzia - Dama z gronostajem Muzeum Czartoryskich Kraków 1483-85 - portret kochanki księcia Ludwika Moro, Cecylii Gallerani, gronostaj symbol czystości ale i przezwisko…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz