Laicyzajca czasów, czas a cierpienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1001
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Laicyzajca czasów, czas a cierpienie - strona 1

Fragment notatki:


Laicyzacja czasu Czas kupców zaczyna się racjonalizować i podlega laicyzacji - czas Kościoła = przejęty ze starożytności czas duchownych; rytm nadają mu nabożeństwa i oznajmiające je dzwony. Czas Kościoła zastąpiony zostaje przez kupców i rzemieślników czasem dokładniej mierzonym odpowiadającym pracom świeckim, czasem zegarów Kupiec odkrywa cenę czasu gdy zaczyna badać przestrzeń ! Podstawowym odcinkiem czasu czas przebytej drogi ! Tymczasem w tradycji chrześcijańskiej czas nie był czymś równoległym do przestrzen i ani warunkiem formalnym myśli ( XII - XIII - wprowadzenie myśli arystotelesowskiej , problem stosunków między czasem a przestrzenią)
Kupiec średniowieczny - równocześnie podbój czasu i przestrzeni Jednocześnie z perspektywą malarstwo średniowieczne odkrywa czas obrazu! Malarz ogranicza swój obraz/fresk nadając mu jedność czasową pojedynczego momentu, zaczyna przywiązywać wagę do tego, co przelotne,zmiany w portrecie (s. 346)
Począwszy od XII w. obok różnych odmian platonizmu i arystotelizmu, teologia grecka, głównie za sprawą Jana z Damaszku wywołała poważny wstrząs w teologii Zachodu. Arystotelesowską definicję czasu („czas jest miarą ruchu”) podejmie św. Tomasz
CZAS A CIERPIENIE Vulnerant omnes, ultima necat - ból i cierpienie zlikwidowane na końcu CZASÓW, dopóki tkwimy w czasie nie możemy zrozumieć przyczyny cierpienia - Św. Augustyn  czas jest miejscem niepewności , jest niebezpieczny, bo oferuje możliwość doskonalenia i zepsucia , miejsce niebezpiecznego przejścia gdzie wszystko może się wydarzyć - to, co najlepsze i to, co najgorsze. Gdy czas i historia się skończą nie będzie można grzeszyć, czynić zła, ani odkupić własnych win; - GRZECH - przeciwieństwo między czasem obecnym a nadchodzącym należy przypisywać grzechowi - grzech nie wypływa z warunków istnienia w czasie a z człowieka, który w grzechu żyje i uczestniczy w nim ; wypowiedzi o grzechu pierworodnym jako początku wiążą się z historią czasu, nie z czasem owej historii (?); dwa aiones odróżnia zasadniczo pojęcie granicy Koncepcja indyjska :
- Czas jako najwyższa rzeczywistość w koncepcji indyjskiej: Czas sprawia, że dojrzewają byty, czas ogarnia stworzenia. Czas czuwa gdy wszyscy śpią. Czas jest trudny do pokonania MBh - czas jako niepokonany los!!! , Czas jest Panem, który dokonuje zmian w istotach - jest tym, czego nie można zrozumieć, i tym od czego nie ma ucieczki. Czas jest przeznaczeniem (potokiem: gati) wszystkiego. Gdzież można pójść jeśli się nie chce postępować zgodnie z czasem? Czy zechcesz umykać od niego czy stać bez ruchu - nie umkniesz czasowi. Pięć zmysłów nie może go pojąć. Niektórzy mówią, że czas jest Ogniem, a inni że jest Panem Stworzeń (Pradżapati). Niektórzy wyobrażają sobie czas jako porę roku, inni jako miesiąc, dzień lub nawet moment […]. Są tacy, którzy mówią, że jest to chwila (muhurta): ale to co jest absolutnie Jednym, ma wiele kształtów. Czas uznać trzeba za to, co kontroluje wszystko, co istnieje.

(…)

… zwykłego - święto przedstawia sobą tak wielką koncentrację i kondensację czasu, że sam czas zostaje zapomniany. Udział w święcie oznacza wejście w prawdziwie zupełny, skondensowany czas, znaczy to wyjście poza czas i wkroczenie w wieczność. - różnica między wiecznością osadzoną w czasie skondensowanym w święcie, a wiecznością bezczasowej kontemplacji. Kontemplacja znajduje się poza czasem
- czas Kala…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz