To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ŁADUNKOZNAWSTWO Towary niebezpieczne Przepisy regulujące przewóz drogą morską niebezpiecznych towarów w opakowaniach oraz luzem zawarte są w: Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu 1974 z protokołem (Konwencji „ Solas” 1974) Części A rozdział VII. Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczania Morza przez Statki 1973, z późniejszymi zmianami (Konwencja MARPOL 73-78 ) Aneks III, przepis 1(2) Rozwinięciem i uszczegółowieniem wymagań Konwencji dotyczącej przewozów niebezpiecznych towarów w opakowaniach jest „ Międzynarodowy Morski Kodeks Towarów Niebezpiecznych” (Kodeks IMDG) Przepisy regulujące transport morski towarów niebezpiecznych mają na celu: • Zapobieganie zagrożenia zdrowia i życia ludzi mających kontakt z towarami niebezpiecznymi na każdym etapie ich transportu • Przeciwdziałanie uszkodzeniom statków i innych ładunków przewożonych wspólnie z towarami niebezpiecznymi • Ochronę środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami powstałymi na skutek przedostawania się substancji niebezpiecznych do mórz i oceanów Klasyfikacje towarów niebezpiecznych Klasa 1. Towary wybuchowe (pirotechniczne, broń, amunicja) Klasa 2. Gazy Klasa 3. Ciecze łatwopalne (paliwa o niskich temperaturach zapłonu, farby, lakiery, emulsje) Klasa 4.1. Ciała stałe łatwopalne (siarka) Klasa 4.2. Towary zdolne do samozapalenia (surowa bawełna) Klasa 4.3. Towary które w kontakcie z wodą wydzielają łatwopalne gazy (amalgamaty) Klasa 5.1. Towary utleniające (azotany, manganiany, …) Klasa 5.2. Nadtlenki organiczne (H2O2) Klasa 6.1. Towary toksyczne [trucizny(cyjanki, arsen)] Klasa 6.2. Towary zakaźne (szczepionki) Klasa 7. Towary promieniotwórcze (paliwo jądrowe) Klasa 8. Towary powodujące korozję (stężone kwasy, zasady) Klasa 9. Inne towary niebezpieczne Identyfikacja towarów niebezpiecznych Proper Shipping Name • Zgodnie z prawidłem 4 Konwencji „Solas” „ opakowanie zawierające towary niebezpieczne powinny być trwale oznakowane prawidłową nazwą techniczną przewożonego przez nich towaru” . • Zgodnie z kodeksem IMDG w dokumentacji przewozowej i na opakowaniach nazwa towaru wyrażana jest przez właściwą nazwę przewozową (proper shipping name). Numer ONZ • Ważną wielkością opisującą towar niebezpieczny jest jego czterocyfrowy numer ONZ. Jest to numer ustalony przez Komitet Ekspertów ONZ do Spraw Transportu Towarów
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)