To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kultura narodowa i etniczna G. Mathers. To informacje i tożsamość dostępne w globalnym supermarkecie kultury. 1. Konsumpcja 2. Globalność 3. Jesteśmy wolni w tym jak wybieramy naszą kulturę
JA PROTEUSZOWE: cały czas się zmieniamy i jesteśmy inni, bo mamy dostęp do supermarketu kultury, dzięki któremu co jakiś czas możemy zmieniać swoją tożsamość. 3 poziomy kultury: Poziom oczywistości, nieświadomy, codzienne praktyki Poziom - BO TAK SIĘ ROBI - jest świadomy i postępujemy tak, bo wszyscy tak postępują. Nie ma na to rady. Poziom globalnego supermarketu kultury - mamy całkowitą dowolność. Giddens: NOWA TOŻSAMOŚĆ - jest to aktualne posiadane przez jednostkę poczucie tego, czym jest. Uwarunkowane jej bieżącymi interakcjami z innymi. Jak jednostka w danym momencie siebie pojmuje. Przeszliśmy od świata korzeni do świata wyboru. Miały na to wpływ: Nowe środki komunikacji Rozwijający się kapitalizm Doświadczenie kultury, które się zmienia i jest płynne Jesteśmy antropologami, którzy obcują z innością. D. Miller: Kultura w kategorii konsumpcji konsumpcja form globalnych to kultura. Teoretycy skupili się na kulturze oficjalnej: pomniki, święta itd. Współcześni teoretycy natomiast skupili się na kulturze popularnej - konsumpcyjnej, bo to w niej należy szukać odbicia kultury narodowej i obyczajów. Przykładem może być np. hymn narodowy wykonany w formie tradycyjnej i popowej. Mamy do czynienia z dwoma biegunami kultury tradycyjnej vs. Kultury codzienności. Kultura tradycyjna świętowała naród, a codzienna to nasz codzienny, zwykły dzień i to jak w nim jest dopatrywana kultura. Emigranci z innych krajów przywożą własne elementy kultury. To stwarza nowe formy, które z czasem stają się narodowe np. pizza Boryny. Wymiana produktów w innych krajach np. w innym państwie możemy kupić oscypka. Tożsamość narodowa powinna być rozumiana, jako PROCES. Co my określmy, jako swoją przestrzeń??? Niekoniecznie są to miejsca kojarzone z narodem. Ale dziś to np. angielski pub w Warszawie: geografia moralna narodu - punkty orientacyjne dla narodu. Edenson mówi, że to takie miejsca codzienności np. stadion będzie traktowany sakralnie. Sposoby działania w tych miejscach: butki telefoniczne, strzyżenie trawników. (dąb Bartek, Żubr, Sosna, Bocian, Orzeł) Kultura narodowa musi być odgrywana przez performens. Przy dużym stopniu bezrefleksyjności. Po prostu nie musimy się nad niektórymi sprawami zastanawiać. Tożsamość płciowa nakłada się na narodową, kto jakie zadanie wykonuje itd.
(…)
…. Ale to stanowi także pewien problem, bo wciąż nie mamy wystarczająco wolności. Dobarwianie pamięci: mamy tęsknotę do tego, co stałe. Tę stabilność budujemy o wzorce globalne np. śmierć Diany, Slub Karola. Śmierć była przeżywana na całym świecie, a był to problem danego państwa. Okazuje się, że ludzie przezywają niektóre wydarzenia globalnie. Należą do nich także sport, taniec itp.
Przedmioty hybrydy: człowiek…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)