To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład III Kultura Kultura (potoczne znaczenie ) - pojęcie wartościujące. Osoba kulturalna, bardziej kulturalny. Charakter emocjonalny Etnocentryzm - pejoratywne odnoszenie się do obcej kultury, gloryfikacja własnej. Łagodny - gradacyjny, stereotypowy, pokazywanie wyższości i niższości Ostry - odmawianie statusu kultur obcych. Moja i tylko moja jest kultura, a nawet jeśli jest twoja to moja będzie bardziej mojsza niż twoja twojsza. Europocentryzm - poczucie wyższości kultury europejskiej
Kultury w nauce się nie stopniuje - kulturowy to nie kulturalny. Brak oceniania i podejścia emocjonalnego w badaniach antropogenicznych by uniknąć etnocentryzmu Stopniowanie kultury zobiektywizowane: - można wartościować kulturę w nauce na podstawie kryterium prawdy (jaki poziom?)
- zawartości treści wartości estetycznych (estetyka - filozoficzna teoria piękna.)
- dobro - kryterium etyczne
W antropologii nie można wartościować kultury - w przeciwnym razie rozumiemy ją subiektywnie i stawiamy granicę. Wg. antropologów kultura jest całością - globalne rozumienie kultury. Kultura jest całokształtem wytworów ludzkich.
Natura Kultura (wg. Tylora) Wszystko co nie jest naturą, jest kulturą (sztuczne środowisko człowieka)
Cultura Agri = uprawa roli - wysiłek pielęgnacyjny człowieka. Kultura materialna - ma związek z uprawą roli, kultywowaniem materializmu Kultura ducha - pielęgnacja sfery ducha. Wg. Ossowskiego tylko kultura duchowa jest kulturą, a materialna korelatem (np. papier czcionka - infrastruktura techniczna kultury duchowej.)
Kultura sama siebie definiuje, określa rozumienie - człowiek kulturowo rozumie to pojęcie, ma wyobrażenie o nim.
Definicja kultury wchodzi w zakres kultury - kultura jest taka jaką my ją rozumiemy.
Ile osób, tyle definicji kultury (np. rozrywkowa, biesiadna, wyższa etc.)
Podejścia definicyjne do kultury: Deskryptywno-enumeratywne - opisowo - wyliczeniowe; opis kultury przez wyliczania jej elementów składowych. Brak podstaw teoretycznych
- ateoretyczne definicje. Nie wynikają z żadnych założeń. Swoboda tworów definicji, figury wyliczające. Taki definicji jest najwięcej. „ Kultura jest to całokształt dorobku ludzkiego obejmujący następujące elementy: język, sztuka, nauka, religia, prawo, obyczaje, technologie, tradycja oraz inne elementy.” Warunki logiczne definicji: - wyliczenie wyczerpujące, desygnaty pojęcia kultura
- elementy muszą być rozłączne
(…)
… mechanizm niezmienności.
Elementy stałe -> inwarianty kultury
Zmiany historyczne -> rozpad
Struktury (głębokie) ukształtowały się podczas rewolucji neolitycznej. Ludzkość próbuje je zniszczyć
Semiotyczna -> nie doktrynalna, nie teoretyczna koncepcja.
Termin Prekseomorficzny -> nadawanie kształtu znaczeniowego
Nauka o znakach symbolicznych (informacyjnych)
Kultura semiotyczna operuje zasobami informacyjnymi w społeczeństwie informacyjnym. Zasób + zasięg informacji (zasób = treść gazety, zasięg = nakład)
…
… jako własną, brak przymusu z zewnątrz; internalizacja ~ interioryzacja ~ socjalizacja ~ akulturacja
Obiektywno - socjologiczna koncepcja kultury (kolektywistyczne) -> Nosicielem kultury jest społeczeństwo. Problem analogiczny jak np. chór ~ chórzyści; drużyna ~ zawodnicy
Proces upowszechniania kultury od jednostki do społeczeństwa jest to proces obiektywizacji kultury (kultura staje się dobrem zbiorowości…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)