Kryteria funkcjonowania i bariery - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1162
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kryteria funkcjonowania i bariery - omówienie - strona 1 Kryteria funkcjonowania i bariery - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

KRYTERIA FUNKCJONOWANIA I BARIREY
Organiczna (somatyczna, psychologiczna społeczna
fizyczna)
choroba uszkodzenie niepełnosprawność ograniczenie, upośledzenie
uraz dysfunkcja zaburzenia aktywności funkcjonowania
zaburzenie odchylenie ograniczenie dośw. W rolach społecznych
w stanie i kompetencji zdrowia
stan wewn. uzewnętrznienia socjalizacja:
-uszkodzenie -samodzielność fizyczna
sensoryczne -osłabienie orientacji w
wzroku i obiektywizacja otoczeniu
słuchu zaburzenie w zakresie: -zaburzenia komunikacji
-uszkodzenie -percepcji interpersonalnej
układu -myślenia -utrudnienie w kostnego -komunikowania wykonywaniu
lub mięśniowego -ustosunkowanie zadań życiowych
-niedowłady (emocji) -zachowania społeczne
kończyn -motoryki i antyspołeczne
-uszkodzenie
mózgu lub
ośrodkowego
ukł. nerw
KLASYFIKACJA NPR
Kryterium kliniczne:
- etiologia npr., przyczyny:
a. czynniki wrodzone
b. czynniki nabyte
Ad. a. Wrodzone:
Genetycznie
Dziedzicznie
Ujawniają się od poczęcia do 3 roku życia
Kompetentny noworodek - przez 9 miesięcy człowiek został uwarunkowany we wszystkie umiejętności rozwojowe, np. dziecko bez słuchu nie uruchomi programu językowego, mimo, że go posiada, do 3 roku życia rozwinęły się wszystkie procesy rozwojowe potrzebne człowiekowi, później są już tylko doskonalone.
Szanse osób z wrodzoną niepełnosprawnością są gorsze, sytuacja jest trudniejsza im wcześniej zadziałał czynnik uszkadzający, zaburzający.
Ad. b. Nabyte
Im później wystąpiła npr tym więcej struktur zostało rozwiniętych
Etiologiczne miejsce uszkodzenia - lokalizacja może być bardzo różna, może dotyczyć narządów zmysłów, CUN, układów dokrewnych itd.
Zakres i stopień - rozróżniamy 3 stopnie npr:
Lekkie Ciężkie jednakowe dla wszystkich - dorosłych i dzieci
Głębokie
Lekkie - może podejmować pracę w lekkich warunkach
Wymaga pomocy innej osoby, ale może podejmować lekką pracę
Wymaga ciągłej pomocy
Kryterium ze względu na czas trwania npr:
Trwała npr - od momentu wystąpienia do śmierci


(…)


Kryterium psychologiczne
Jest to stopień odczucia stanu npr - mój pogląd na moją npr
Kryterium pedagogiczne
Drogi i kanały informacyjne uszkodzone i zachowane
Stopień wyuczalności
Możliwość kontaktów społecznych, samodzielność, zaradność
Wg tego kryterium są różne placówki - dzieci głuche, niewidome, niedowidzące - szkoły dla lekko upośledzonych i szkoły życia - ciężkie upośledzenia
Uznanie dzieci głęboko…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz