To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Stanisław Kowalik Psychologia niepełnosprawności umysłowej 7. 1. 1. Oligofrenia Początkowo niepełnosprawność umysłowa nie była odróżniana od innych demencji. Dopiero E. Kraepelin wyodrębnił cechy odróżniające ją od pozostałych: brak dynamicznych zmian w obrazie zaburzenia wskazujących na postępujący proces chorobowy wystąpienie zaburzeń natychmiast po urodzeniu lub we wczesnym dzieciństwie zahamowanie rozwoju wszystkich procesów poznawczych Oligofrenia to stan końcowy po przejściu różnych chorób, urazów, które doprowadziły do poważnych uszkodzeń struktury mózgu w najwcześniejszym okresie życia. Zaburzenia tego typu mogą występować z różną intensywnością: idiotyzm – rozległe uszkodzenia, całkowity zanik funkcji psychicznych imbecylizm – poważne uszkodzenia mózgu, wyćwiczenie jedynie podstawowych umiejętności życiowych debilizm – małe defekty mózgowe, wykonywanie większości czynności życiowych ale pod nadzorem test inteligencji Bineta-Simona: odróżnianie dzieci z oligofrenią od zdrowych określanie wielkości opóźnienia rozwojowego 7. 1. 2. Niedorozwój umysłowy i upośledzenie umysłowe Zmiana pojmowania oligofrenii z defektu struktur mózgowych na deficyty zdolności poznawczych dzięki odkryciu typowych objawów oligofrenicznych u dzieci , które od wczesnego dzieciństwa były poddane skrajnej deprywacji społeczno-kulturowej (np. tzw. wilcze dziecko z Aveyron). Pod wypływem odpowiednich działań edukacyjnych dzieci oligofreniczne osiągały niewielkie, ale wyraźne postępy w zakresie zaradności życiowej. oligofrenia niedorozwój umysłowy Następnie pojęcie niedorozwoju umysłowego zostało zastąpione pojęciem upośledzenia umysłowego, ponieważ obejmowało zbyt wiele zaburzeń, np. autyzm, czy dziecięce porażenie mózgowe. niedorozwój umysłowy upośledzenie umysłowe Pomocne w zmianie nazewnictwa były badania Warnera i Straussa, którzy rozróżnili 2 rodzaje niedorozwoju umysłowego: egzogenny – związany z uszkodzeniem mózgu endogenny – bez uszkodzeń organicznych 7. 1. 3. Niepełnosprawność umysłowa niepełnosprawność umysłowa – określenie prawno-organizacyjne Działania podjęte w celu włączenia osób niepełnosprawnych umysłowo w normalne życie społeczne: deinstytucjonalizacja – dążenie do poprawy życia osób zamkniętych w specjalnych zakładach, aby mogli uzyskiwać doświadczenia życiowe zbliżone do doświadczeń ludzi zdrowych
(…)
… kory mózgowej,
niedostateczne wydzielanie neurotransmiterów, nieprawidłowy zapis EEG)
aktualne stanowisko: w całym mózgu musi pojawić się wiele uszkodzeń struktur , które
„paraliżują” normalną prace tego organu
uszkodzenie wzorca rozwojowego i szlaków metabolicznych powoduje obniżony poziom
inteligencji (np. fenyloketonuria)
proces wywołania niepełnosprawności umysłowej:
przekaz wzorca…
… znaczenie uszkodzenia mózgu w patologicznym przekazie materiału
genetycznego (m.in. mniejsza masa mózgu, słabe ukształtowanie fałd kory mózgowej,
niedostateczne wydzielanie neurotransmiterów, nieprawidłowy zapis EEG)
aktualne stanowisko: w całym mózgu musi pojawić się wiele uszkodzeń struktur , które
„paraliżują” normalną prace tego organu
uszkodzenie wzorca rozwojowego i szlaków metabolicznych…
…
o uszkodzenie struktur mózgowych
czterostopniowa klasyfikacja niepełnosprawności umysłowej (WHO 1992)
o lekka niepełnosprawność (50-69 pkt ilorazu inteligencji)
o umiarkowana niepełnosprawność (35-49 pkt ilorazu inteligencji)
o znaczna niepełnosprawność (20-34 pkt ilorazu inteligencji)
o głęboka niepełnosprawność (poniżej 20 pkt ilorazu inteligencji)
1994r. Komitet Amerykańskiego Towarzystwa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)