To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Koszty zewnętrzne w transporcie –ich rodzaje oraz metody i formy internalizacji tych kosztów Koncepcję kosztów zewnętrznych rozwinął Arthur Pigou w 1917 roku, definiując je jako różnicę pomiędzy społecznym kosztem produkcji a kosztem produkcji ponoszonym przez przedsiębiorcę. Jest to zatem sytuacja w której podmiot prywatny nie opłaca wszystkich kosztów wynikających ze swojej działalności. Ma ona również miejsce w funkcjonującym systemie opłat w transporcie i jest traktowana jako jego podstawowa wada. Użytkownicy ponoszą bowiem wyłącznie koszty prywatne transportu (wewnętrzne), związane bezpośrednio z wykorzystaniem środka transportu, które są jedynie częścią generowanych kosztów społecznych. Do kosztów prywatnych zaliczyć można m.in. koszty czasu i paliwa czy też akcyzę paliwową, wynikającą z systemu podatkowego. Pozostałe nieujęte w rachunku odpłatności przez użytkownika koszty społeczne to koszty zewnętrzne. Jako że nie jest nimi obarczany konkretny podmiot, są one nakładane na osoby trzecie, czyli otoczenie nie mające związku z ich powstaniem, co więcej, często ponoszące negatywne skutki ich oddziaływania. Rodzaje kosztów zewnętrznych: - koszty zanieczyszczenia, · Koszty zdrowia ludzkiego, czyli negatywne skutki dla zdrowia ludzkiego wynikające z wdychania zanieczyszczeń powietrza · Koszty szkód materialnych, czyli negatywne skutki dla budynków związane z degradacją materiałów konstrukcyjnych, · Koszty ponoszone na redukcję skażeń środowiska i zapobiegania skażeniom - koszty hałasu, · Uciążliwość, zakłóceniem spokoju jednostek narażonych na hałas spowodowany ruchem · Koszty medyczne, dotyczą długoterminowych skutków zdrowotnych spowodowanych narażeniem na hałas · Straty produktywności człowieka, zmęczenie, - koszty wypadków, · Szkody materialne · Koszty administracyjne · Koszty medyczne · Straty produkcyjne - koszty kongestii i niedoboru, · Zator: koszty czasu i koszty operacyjne · Niedobór: koszty opóźnień i utraconych możliwości - koszty zmian klimatu, · Koszty działań ukierunkowanych na ograniczenie zmian klimatu. · Koszty szkód spowodowanych wzrostem temperatury Ogólnie ujmując składniki kosztów zewnętrznych to: - koszty finansowe bezpośrednie- zaksięgowane wydatki ponoszone przez korzystających z transportu np. wydatki budżetu na pokrycie strat w środowisku wywołane zanieczyszczeniami - koszty finansowe pośrednie- wydatki nie rejestrowane w rachunkach księgowych ponieważ nie pojawiają się na rynku np. straty wywołane śmiercią pracownika,
(…)
… pracownika,
- koszty zapobiegania negatywnym skutkom transportu- np. poduszki powietrzne
- koszty zapobiegawcze- prowadzące do obniżenia kosztów zewnętrznych m.in. ekrany
dźwiękochłonne.
Podstawą internalizacji środowiskowych efektów zewnętrznych jest zasada
„zanieczyszczający płaci”, polegająca na tym, że koszty zewnętrzne dla społeczeństwa
pokrywa podmiot, który te koszty generuje. Udział transportu…
… się na rynku np. straty wywołane śmiercią pracownika,
- koszty zapobiegania negatywnym skutkom transportu- np. poduszki powietrzne
- koszty zapobiegawcze- prowadzące do obniżenia kosztów zewnętrznych m.in. ekrany
dźwiękochłonne.
Podstawą internalizacji środowiskowych efektów zewnętrznych jest zasada
„zanieczyszczający płaci”, polegająca na tym, że koszty zewnętrzne dla społeczeństwa
pokrywa podmiot, który te koszty generuje. Udział transportu drogowego w całkowitych
kosztach wynosi ponad 90%, generuje on tym samym ogromne koszty
zewnętrzne, dlatego też koncentracja uwagi na ich internalizacji dotyczyła w pierwszej
kolejności gałęzi transportu drogowego.
Podstawowe instrumenty ekonomiczne, które można wykorzystać w celu internalizacji
kosztów zewnętrznych to podatki , opłaty oraz handel uprawnieniami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)