To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mierniki stopnia aktywności
państwa w gospodarce
Udział budżetu państwa w podziale PKB
Udział państwa we własności majątku produkcyjnego
(czynników produkcji)
Udział państwa w zatrudnieniu ogółem
Udział produkcji sektora państwowego w produkcji
krajowej
Udział wydatków rządowych w wydatkach ogółem
Ilość ustaw w Dzienniku Ustaw w danym roku
Ilość artykułów o działaniach państwa w danym roku
Ilość programów międzynarodowych
Itp..
Mierniki efektywności działania państwa w gospodarce
(efektywności polityki gospodarczej
Stopień realizacji zamierzonych celów gospodarczo-
społecznych na dany rok
Poparcie społeczeństwa (badania opinii publicznej)
Spełnianie kryteriów zdrowej gospodarki (np. kryteria
konwergencji z Maastricht: inflacja, sytuacja fiskalna, kurs
walutowy, stopy procentowe)
Efektywność administracji publicznej
Indeks społeczeństwa obywatelskiego
Kontrola instytucjonalna (NIK, Trybunały międzynarodowe,
organizacje międzynarodowe)
Wybór na kolejną kadencję?
Państwo zatem jest POTRZEBNE
= ale ile tego państwa?
… na to pytanie różne szkoły ekonomii odpowiadają
teoretycznie, na podstawie analizy gospodarki,
jaką proponują (różne założenia i sposoby analizy
= różne wnioski).
… a różne kraje stosują różne rozwiązania
Praktyczne
Paradygmat
Wg T. Kuhna: zbiór pojęć i teorii tworzących podstawy danej nauki. Teorii i
pojęć tworzących paradygmat raczej się nie kwestionuje, przynajmniej do
czasu kiedy paradygmat jest twórczy poznawczo - tzn. za jego pomocą
można tworzyć teorie szczegółowe zgodne z danymi doświadczalnymi
(historycznymi), którymi zajmuje się dana nauka.
Paradygmat od dogmatu odróżnia kilka zasadniczych cech:
nie jest on dany raz na zawsze, lecz jest przyjęty na zasadzie konsensusu
większości badaczy (co nie oznacza, że naukowcy głosują nad przyjęciem
lub odrzuceniem paradygmatu, liczy się zgodność paradygmatu z
dotychczasową wiedzą i spełnienie wielu warunków (w zakresie np.
istniejących dowodów)
może okresowo ulec zasadniczym przemianom prowadzącym do głębokich
zmian w nauce zwanych rewolucją naukową
podważa sens absolutnej słuszności (pojęcie "absolutnej słuszności" nie ma
charakteru naukowego)
(…)
… jest istotna, ale ograniczona
rola rządu przede wszystkim w ochronie wolnego mechanizmu rynkowego i swobody zawierania
umów;
likwidacja monopoli państwowych (nie zastąpią rynkowego mechanizmu alokacji bo mają za mało
informacji)
nie powinno być „wydatków rządowych”, płatności transferowych (redystrybucja dochodu)
kontrola cen jest niesprawiedliwa
Bank centralny powinien dbać o stabilność rynku finansowego, ale wspierać mechanizmy rynkowe
emisja pieniądza powinna być domeną również banków komercyjnych
należy hamować ekspansję związków zawodowych,
Szkoła oczekiwań adaptacyjnych (Irving Fisher, pocz. XX w.)
Przyszłą wartość wskaźnika ekonomicznego można przewidzieć na
podstawie przeszłych wartości oraz wartości błędów popełnionych
podczas przewidywania tej samej zmiennej z przeszłości
Hipoteza O.A…
… sam mechanizm rynkowy
=> Państwo nie powinno ingerować w gospodarkę, a pieniądz nie
odgrywa jako odrębny instrument istotnej roli
Rolą państwa jest (za A. Smithem) przestrzeganie praworządności,
utrzymywanie porządku, dostarczanie pewnych dóbr publicznych i
obrona narodowa
Przyjmuje założenia leseferyzmu i libertarianizmu
W ramach paradygmatu szkoły: ekonomia neoklasyczna, monetaryzm,
szkoła chicagowska, szkoła austriacka (rozwinięcie)
Keynesowski, etatystyczny
Gospodarka z natury jest niestabilna: ceny i bezrobocie mają
tendencję do wzrostu
=> Gospodarka wymaga pomocy ze strony państwa - stosowania
aktywnych, doraźnych posunięć polityki gospodarczej w celu
łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk gospodarczych, m. in.
wyeliminowania bezrobocia (zwiększanie wydatków budżetowych) i
inflacji…
… rola państwa jako instytucji fiskalnej i
redystrybucyjnej: sterowanie popytem rządowym, transferami,
wykorzystując mnożnik popytowy (=> welfare state)
Celem polityki gospodarczej państwa regulowanie poziomu
zagregowanego popytu
Szkoły ekonomiczne - szczegóły (2)
Szkoła austriacka (in. szkoła wiedeńska, prakseologiczna; C. Menger, E. von Böhm-
Bawerk, F. Hayek, L. von Mises, lata 70. XIX…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)