Konsultacje i ich charakter prawny. 44.Konsultacje i ich charakter
Konsultacje są instytucją o charakterze niewładczym w przeciwieństwie do referendum lokalnego. Wszystkie trzy ustawy samorządowe zawierają analogiczne rozwiązania dotyczące przesłanek przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami, a mianowicie: 1.konsultacje z mieszkańcami mogą być przeprowadzane w przypadkach przewidzianych ustawami ( jeżeli przepis ustawy przewiduje przeprowadzenie konsultacji w ramach procedury, to obowiązkiem będzie przeprowadzenie tych konsultacji )
2.oraz innych sprawach ważnych dla JST Konsultacje możemy podzielić na dwie grupy w oparciu o kryterium woli podmiotu konsultującego , na konsultacje przeprowadzone:
- gdy przepis prawa nakłada nań obowiązek przeprowadzenia konsultacji przed podjęciem jakiegoś rozstrzygnięcia ( konsultacje obligatoryjne)
- z własnej woli w innych sprawach ważnych ( konsultacje fakultatywne) Konsultacje nie posiadają zwartej regulacji prawnej, która miała by charakter jednolity dla terytorium całego kraju. Ustawodawca przekazał bowiem jeżeli chodzi o zasady przeprowadzania konsultacji i tryb przeprowadzania konsultacji kompetencje do ich ustalenia organom stanowiącym JST ( rady gmin, rady powiatów, sejmiki wojewódzkie w ramach swojej działalności uchwałodawczej powinny określić tryb przeprowadzenia konsultacji w określonej JST. Taka regulacja doprowadzi do tego, że będziemy mięli zupełnie inne zasady konsultowania mieszkańców w poszczególnych JST. Może dojść do tego, że gdy w ramach tej samej procedury będziemy zmieniali granice administracyjną gmin będziemy konsultowali w inny sposób jednych mieszkańców gminy, a w inny sposób drugich ( przepisy milczą na temat kręgu podmiotów, który ma być skonsultowany, czyli np. ilu mieszkańców powinno wypowiedzieć się w danej sprawie, jakie środowiska i w jaki sposób mają być konsultowane ). Skoro nie ma regulacji ogólnej czy można wynieść jakieś podstawowe zasady przeprowadzania konsultacji i czy w oparciu o te zasady możemy kwestionować legalność uchwały jakiejś rady gminy, która będzie określała ich sposób. Konsultacje mają charakter opiniodawczy.
Referendum ma charakter rozstrzygający.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)