Praca może być podstawą do przygotowania własnej pracy o podobnym temacie.
Temat: KONSTYTUCJA, JAKO ZASADNICZA PODSTAWA
DZIAANIA PASTWA.
Konstytucja jest zbiorem zakazów i nakazów, czyli norm prawnych wyposaonych w najwysz moc prawn w danym pastwie, a charakter tych norm uzaleniony jest od historii, kultury i stopnia rozwoju pastwa.
Stanowienie jest wspóczenie podstawowym sposobem powstawania przepisów prawnych. W staroytnym Rzymie do przejawów dziaalnoci ustawodawczej mona zaliczy np. ustaw XII tablic oraz róne póniejsze leges, plebiscita, senatus consulta. Wieki nastpne przynosz rónego rodzaju edykty, reskrypty, ordonanse. Prawdziwy rozkwit prawa stanowionego rozpoczyna si w wieku XIX, kiedy to powstaj liczne kodeksy i pisane konstytucje. Tendencja taka utrzymuje si i obecnie, co naley wiza ze wzrostem roli pastwa w rónych sferach ycia spoecznego.
Konstytucja to akt normatywny najwyszego rzdu. To ona stanowi podstaw prawn innych aktów postanawiajc, jakie normatywne akty prawne i przez kogo mog by wydawane, czyli okrela proces legislacyjny okrelonego kraju.
Konstytucja ma z reguy form podnios, uroczyst, odpowiedni dla szczególnego trybu, w którym jest uchwalana. Rewizja* czy zmiana jej moe by dokonana tylko w specyficznych warunkach i w okrelony sposób.
W Polsce, po okresie transformacji ustrojowej w 1989 roku rozpoczto prace nad now konstytucj. Sejm w kwietniu 1992 roku uchwali ustaw o trybie przygotowania i uchwalenia Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Ustawa ta upowaniaa obie izby parlamentu poczone w Zgromadzenie Narodowe do uchwalenia nowej konstytucji.
Prac nad stworzeniem nowej konstytucji zakoczono niedawno. 2 kwietnia 1997 roku w trzecim czytaniu jej tekst zosta uchwalony przez Zgromadzenie Narodowe i zosta przyjty w maju tego roku w ogólnonarodowym referendum.
Opinie na temat nowej konstytucji w chwil po jej uchwaleniu byy podzielone. Zwolennicy nowej ustawy zasadniczej podkrelali, e Polska nie moe ju duej czeka na now konstytucj, wskazywali na jej kompromisowy charakter oraz to, e nie tylko usprawnia dziaanie mechanizmu wadzy pastwowej, ale wprowadza ochron praw i wolnoci obywatelskich na europejskim poziomie. Stwarza nowe gwarancje w tej dziedzinie, tj. przyznana obywatelom skarga konstytucyjna. Podkrelano te, e nowa konstytucja gwarantuje wysoki poziom bezpieczestwa socjalnego.
Wane jest jednak to, e konstytucja nie zbiorem deklaracji politycznych lecz naczelnym zadaniem jest ustanowienie regu ograniczajcych wadz tak, by demokratycznie wybrani reprezentanci spoeczestwa nie przekraczali pewnych granic. Kade sowo konstytucji winno nadawa si do wyegzekwowania. Ideaem konstytucji jest zarysowanie consensusu, na gruncie którego wszyscy bd mogli si porozumie.
Tak wic, wedug nowej konstytucji Rzeczpospolita ma by demokratycznym pastwem prawnym realizujcym zasady sprawiedliwoci spoecznej i stanowi dobro wspólne wszystkich obywateli (art. 1 i 2). Pojcie pastwa prawnego, majce w doktrynie swe cise sprecyzowanie oznacza, e wszystkie organy pastwa - zwaszcza w stosunkach z obywatelami, postpuj na podstawie demokratycznie stanowionych norm prawnych, za przestrzeganiu tej zasady su liczne instytucje, jak i gwarancje prawne.
(…)
…, odpowiedzialno konstytucyjn przed Trybunaem Stanu ponosz: Prezydent R.P., Premier i czonkowie Rady Ministrw, Prezes NBP, Prezes NIK, czonkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, osoby, ktrym Premier powierzy kierowanie ministerstwem oraz Naczelny Dowdca Si Zbrojnych.
W Konstytucji mowa jest take o Najwyszej Izbie Kontroli (rozdzia IX „Organy Kontroli Pastwowej i Ochrony Pastwa”), ktra jest naczelnym organem…
… i Senat o swojej dziaalnoci oraz o stanie przestrzegania praw czowieka i obywatela w pastwie.
Kolejnym organem stojcym na stray wolnoci sowa, prawa do informacji jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Wydaje ona rozporzdzenia, a w sprawach indywidualnych podejmuje uchway.
Wbrew pozorom rozdzia X „Finanse Publiczne”, mimo e wymieniony prawie na kocu Konstytucji, jest bardzo wany dla sprawnego…
… czowiek ma zapewnion nietykalno osobist (art. 41) i nie moe by poddawany torturom ani okrutnemu nieludzkiemu traktowaniu i karaniu (art. 40). Zakazano konstytucyjnie uywania kar cielesnych, co byo czsto powodem skarg do Rzecznika Praw Ucznia. Kady obywatel R.P. ma prawo do sprawiedliwego i jawnego procesu (art. 45), a take nie moe by uznany winnym dopki mu tej winy si nie udowodni (art. 42 ustp 3…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)