12. Sens ideowy przeciwieństwa: konserwatyzm umiarkowany – tradycjonalizm TRADYCJONALIZM – określenie wskazujące usposobienie, zespół nawyków i obyczajów, albo przekonań lub nawet spójnej i kompletnej doktryny, którego precyzyjniejszy sens odczytać można dopiero identyfikując jego zakres przedmiotowy (sferę religijną, filozoficzną, społeczno-polityczną, kulturalną, artystyczną etc.) bądź – w wypadku tradycjonalizmu społeczno-politycznego – sposób rozumienia tego terminu w różnych ujęciach szeroko rozumianej postawy i doktryny konserwatywnej; w każdym wypadku sens tradycjonalizmu uzależniony jest też od adekwatnego dla danego użycia zakresu i sensu słowa „tradycja”. KONSERWATYZM UMIARKOWANY - Burke zarzucał rewolucjonistom naruszenie pewnego rytmu zmian, przerażała go gwałtowność rewolucji i jej kompleksowy charakter. Krytykuje on rewolucjonistów za to, że kierują się jedynie rozumem, nie zwracając uwagi na złożoność procesów społecznych. Nie jest on całkowitym przeciwnikiem zmian, uważa on jednak że powinny one być umiarkowane i ostrożne. Uważał, że każdemu politykowi powinny przyświecać dwie zasady: „zasada zachowania” oraz „zasada naprawy. Pierwsza z nich narzuca troskę o tradycję, dużą wagę Burke przywiązuje również do religii. Natomiast druga powinna składać do działań reformatorskich , jednak ograniczonych tylko do wadliwych elementów ustroju oraz mających na uwadze mądrość i doświadczenie poprzednich pokoleń. 13. Główni przedstawiciele myśli konserwatywnej /powszechnej/ Edmund Burke: reprezentant konserwatyzmu politycznego Sprzeciwiał się kolejno filozofii oświecenia, rewolucyjnemu jakobinizmowi, liberalizmowi, socjalizmowi. Uważał, że zmiana jeśli już musi nastąpić, to nie jest ona rezultatem intencjonalnego myślenia racjonalnego, lecz wyrasta w sposób oczywisty i naturalny z przekonań społeczności. E. Burke był zdania, ze hierarchia, autorytet i przywództwo są również oczywiste i naturalne. Wychodził z założenia, że posłuszeństwo Władzi i prawu objawia się w sposób tak naturalny jak głód człowieka łaknącego chleba. Konstytucji nie uznawał za jednorazowy akt normatywny, ale osadzoną długotrwałym doświadczeniu społecznym. Według Burke oczywistość rozwiązań politycznych określała, a zarazem utrwaliła tradycja.
(…)
…, porządek, cel, dobro wspólne, legitymizm, suweren
polityczny, decyzja), stał się niezrozumiały w splebeizowanym, stechnicyzowanym, zlaicyzowanym i
poddanym dominacji ekonomii nad polityką, religią i kulturą świecie; od Soboru Watykańskiego II k.
katolicki stracił też oparcie w nauczaniu społecznym Kościoła.
12. Sens ideowy przeciwieństwa: konserwatyzm umiarkowany – tradycjonalizm
TRADYCJONALIZM…
… takie jak liberalizm moralny, socjalizm były też celem jego ataków. Ponieważ uważał, ze
świat pod ich wpływem ulega gruntownemu zepsuciu. Nie mógł się również pogodzić z decyzjami
Soboru Watykańskiego II, które zmieniły stosunek Kościola do wolności religijnej, a także
przedstawicieli innych wyznań.
14. Ewolucja historyczna konserwatyzmu /powszechnego/
K. w swojej klasycznej postaci i w głównym nurcie był reakcyjny…
… zepsuciu. Nie mógł się również pogodzić z decyzjami
Soboru Watykańskiego II, które zmieniły stosunek Kościola do wolności religijnej, a także
przedstawicieli innych wyznań.
14. Ewolucja historyczna konserwatyzmu /powszechnego/
K. w swojej klasycznej postaci i w głównym nurcie był reakcyjny, tradycjonalistyczny, feudalnoarystokratyczny i rojalistyczny; wiążąc się często z kulturowym prądem romantyzmu…
…:
konserwatyści, sprawujący przemiennie z liberałami władzę, ograniczali się do powstrzymywania
przypływów radykalizmu; w połączeniu z charakterystycznym dla umysłowości angielskiej
empiryzmem nadało to k. brytyjskiemu rys umiarkowania i praktycyzmu, niechętnego tworzeniu
teorii, wyjąwszy filozofujących poetów romantycznych
Dalsza
ewolucja:
W drugiej połowie XIX w. filozofia polityczna k. wyraźnie słabła…
… w splebeizowanym, stechnicyzowanym, zlaicyzowanym i
poddanym dominacji ekonomii nad polityką, religią i kulturą świecie; od Soboru Watykańskiego II k.
katolicki stracił też oparcie w nauczaniu społecznym Kościoła.
…
… oddziaływania pozytywizmu; chociaż jego promotorzy gardzili
demokratycznymi „Kalibanami”, a ich poszukiwania trwałych elementów „statyki” i „fizyki”
społecznej zainspirowały następne pokolenie kontrrewolucjonistów, ogólny wydźwięk recepcji
pozytywizmu był antytradycjonalistyczny, samych zaś konserwatystów infekował on agnostycyzmem;
łączyło się to z oddziaływaniem tzw. darwinizmu społecznego, wprowadzonego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)