Koniunktura i analiza rynku - pojęcia podstawowe

Nasza ocena:

5
Pobrań: 28
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koniunktura i analiza rynku - pojęcia podstawowe - strona 1 Koniunktura i analiza rynku - pojęcia podstawowe - strona 2 Koniunktura i analiza rynku - pojęcia podstawowe - strona 3

Fragment notatki:

Obecna sytuacja rynkowa wymusza na przedsiębiorcach zmianę spojrzenia, na sposób funkcjonowania swojej firmy w nowych warunkach gospodarki wolnorynkowej. Dotychczas w podmiocie przeważał personel o wiedzy czysto technicznej czyli produkt kreował producent nie licząc się z opiniami konsumentów, istniał tak wielki popyt na różne produkty, że znikały one z półek natychmiast gdy na nich się pojawiły, przedsiębiorca nie musiał martwić o sprzedaż swojego towaru ponieważ był pewien, że zostanie o rozchwytany przez konsumentów.
Po zajściu zmian i przekształceni ustrojowym zmienił się stosunek przedsiębiorców, którzy zaczęli doceniać wartość kadry posiadającej wykwalifikowaną wiedzę marketingową i organizacyjną. Wnioskując stwierdzamy, ze to konsument dyktuje warunki, to potrzeby klienta mamy zaspokajać, w tej chwili jest taj dużo firm oferujących podobne produkty, które stanowią dla nas konkurencję, że naszym zadaniem jest obserwacja zmieniających się potrzeb klientów i zaspokajania ich w jak najbardziej satysfakcjonujący ich sposób. To klient kreuje produkt bierze czynny udział w jego tworzeniu ponieważ jego zadaniem jest zaspokajanie jego pragnień. Istotą przedmiotu badań jest zaobserwowanie jaka potrzeba jest na rynku niezaspokojona lub jest zaspokajana w sposób nie satysfakcjonujący konsumenta. Przeprowadzając analizę rynku niekoniecznie musimy zatrudniać wysoko płatne przedsiębiorstwa konsultingowe, możemy zrobić to samemu, oszczędzając znaczne środki finansowe. KONIUNKTURA I ANALIZA RYNKU-pojęcia podstawowe
Koniunktura gospodarcza- jest to całokształt wskaźników życia gospodarczego charakteryzujących stan gospodarki danego kraju lub rynku i pozwalających ocenić tendencje rozwojowe. Wskaźniki te mogą być opracowywane w skali kraju lub danej branży.
Do wskaźników sporządzanych w skali kraju należą: ( na 2000 rok)
Dynamika PKB - 4,1%,
Dynamika produkcji przemysłowej - 7,1%, w tym udział usług w produkcji w Polsce wynosi ponad 60%
Stopa inflacji - czyli inflacja odzwierciedlająca ceny detaliczne towarów tzw. dynamika cen detalicznych. Oblicza się ją na dwa sposoby poprzez analizę porównawczą średniej poszczególnych miesięcy lub porównanie sytuacji z grudnia poprzedniego roku z sytuacją z grudnia bieżącego roku. Obecnie - 8,5%,
Stopa bezrobocia - 15%, w rzeczywistości bezrobocie jest trochę mniejsze ponieważ wlicza się w ten wskaźnik osoby w wieku produkcyjnym, które nie pracowały i nie zamierzają podjąć pracy np.: gospodynie domowe uchodzą za osoby bezrobotne, oraz nie wlicza się osób, które działają w szarej strefie gospodarki. Wskaźnik stopy bezrobocia wiąże się bezpośrednio ze wskaźnikiem stopy inflacji, dążenie do obniżenia inflacji i zrealizowanie tego planu powoduje zastój gospodarczy a tym samym podwyższenie stopy bezrobocia ponieważ przedsiębiorcy zmuszani są do obniżenia kosztów produkcji co, często wiąże się z redukcją zatrudnienia i likwidacją miejsc pracy, wysoko oprocentowane kredyty wpływają na nie tworzenie nowych miejsc pracy ponieważ pracodawców po prostu na to nie stać,

(…)

… odpowiednich decyzji jest bardzo trudne.
Programowanie gospodarcze jest to przewidywanie najbardziej prawdopodobnego przebiegu zjawisk gospodarczych w przyszłości w oparci o metody naukowe, niestety nasze prognozowanie nigdy nie daje nam 100% pewności co do prawdopodobieństwa jego zajścia w przyszłości. Badania rynku cechują się błędem co oznacza, że zawsze możemy się mylić.
Helmut Schmit, prezydent Niemiec
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz