To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 1. Koncepcja rozwoju w psychologii Rozwój a różne nauki Filogeneza: rozwój gatunków; Antropogeneza: rozwój historyczny człowieka; ONTOGENEZA: rozwój indywidualny człowieka w toku jego życia osobniczego - przedmiot zainteresowania psychologii rozwoju. Istota rozwoju: ZMIANA - czyli uwzględnienie perspektywy czasowej; Definicja zmiany : różnica między stanem poprzednim a obecnym danego obiektu zaobserwowana po upływie pewnego czasu.
Jednak nie każda zmiana oznacza rozwój!
W psychologii długo rozwój rozumiano tak, jak w naukach biologicznych;
Podstawowe kategorie tak rozumianego rozwoju:
- WZROST : ilościowe zwiększanie się rozmiarów (np. przyrost wagi, liczby komórek);
- DOJRZEWANIE : rozwój komórek do takiego stanu, w którym organizm może w pełni je wykorzystać;
- UCZENIE SIĘ : stosunkowo trwała zmiana zachowania będąca rezultatem doświadczenia. Zależna od dojrzewania.
Rezultat przyjęcia biologicznego modelu rozwoju - uznawanie za zmianę rozwojową taką, którą cechowało:
1. Jednokierunkowość (monotoniczność);
2. Nieodwracalność;
3. Trwałość;
4. Autonomiczność.
1. Jednokierunkowość: zmiany prowadzą do określonego stanu końcowego; na bazie prostszych zmian nadbudowują się bardziej skomplikowane; 2. Nieodwracalność i
3. Trwałość - oznacza to, że stany organizacji wewnętrznej, które raz powstały, nie mogą być cofnięte ani oduczone; stanowią bazę do nowych procesów zmian;
4. Autonomiczność - oznacza, że zmiany rozwojowe są ściśle powiązane i wyznaczane przez czynniki wewnętrzne, tkwiące w strukturze systemu psychicznego.
Efekt tak rozumianych zmian:
1. Zmiany mają charakter powszechny w danej populacji;
2. Zmiany są ściśle powiązane z wiekiem;
3. Zmiany są przewidywalne.
Ostatnio takie podejście do rozwoju poddawane jest krytyce - podkreślana jest rola czynników środowiskowych!
Inne charakterystyki zmian rozwojowych:
1. Zmiany ilościowe: narastanie, przybywanie, ale bez naruszenia struktury wewnętrznej zjawisk czy procesów (np. zwiększanie się zasobu słów);
2. Zmiany jakościowe: przekształcanie się wewnętrznej organizacji czynności psychicznych i zachowania (np. nowy sposób rozumienia świata).
1. Zmiany progresywne: narastanie, powiększanie się, doskonalenie, np. szybsze tempo uczenia się, lepsze rozumienie, itp.;
2. Zmiany regresywne: inwolucja, atrofia, zanik.
Zmiany te występują w każdym okresie życia - progresja może wystąpić u ludzi starych, a regres u dzieci.
(…)
…) czynniki pozanormatywne - zdarzenia losowe spowodowane własnymi wyborami.
6. Studia nad rozwojem człowieka winny mieć charakter interdyscyplinarny. ZMIANA ROZWOJOWA
Odnosi się NIE do stopnia progresywności wobec stanu wcześniejszego,
ALE do stopnia adaptacyjności -
Przejawiającej się w zdolności jednostki do konstruowania nowych jakościowo relacji ze światem, z uwzględnieniem zmian zachodzących w danym…
… dzieciństwo: 2, 3 r.ż. do 6, 7 r.ż. 5. Średnie dzieciństwo: 6, 7, r.ż. do 11, 12 r.ż.
6. Okres dorastania: 11, 12 r.ż. do 17, 18, 20 r.ż.
7. Wczesna dorosłość: 17, 18, 20 r.ż. do 40, 45 r.ż.
8. Średnia dorosłość: 40, 45 r.ż. do 60, 65 r.ż.
9. Późna dorosłość: 60, 65 r.ż. do ------
----------Śmierć---------
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)