To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Koncepcja organizacji uczącej się (inteligentnej, antycypującej, przewidującej)
Podstawy Odkąd organizacje i instytucje nie mogą kontrolować szybko zmieniającego się otoczenia, odtąd muszą same nauczyć się zmieniać tak szybko, jak szybko zmienia się otoczenie.
Podstawy organizacji uczącej się w 1990r. opracował P. Senge (MIT)
Definicje:
to taka organizacja, która wie, rozumie, myśli, uczy się
koncepcja zarządzania, która opiera się na sumie wiedzy, którą dysponują wszyscy współpracownicy
5 filarów P. Senge
mistrzostwo osobiste (personal mastery) - podtrzymywanie napięcia twórczego, umiejętność określania rzeczy ważnych, zdolności do wyraźnego dostrzegania rzeczywistości, zdolność do pozyskiwania informacji i wiedzy, które są naprawdę potrzebne
modele myślowe (mental models) - proste uogólnienia i złożone teorie jak np. koncepcje menedżerskie, pozwalające na uniknięcie typowego postrzegania świata
wspólna wizja (building shared vision) - w celu długotrwałego zaangażowania pracowników
zespołowe uczenie się (team learning) - to kształtowanie świadomości, że w organizacji praca w grupie pozwala uniknąć indywidualnej i niedoskonałej analizy i oceny (przemyślenie złożonych problemów, relacje członków zespołu oparte na pomocy i zaufaniu, przekazywanie wiedzy nabytej w ramach zespołu)
myślenie systemowe (systems thinking) - kluczowy filar organizacji uczącej się, umożliwiający dostrzeżenie złożoności zdarzeń i problemów, wzajemnych relacji i zmian w czasie, a nie tylko widzenie pojedynczych obiektów, zdarzeń czy problemów
Cechy organizacji uczącej się
Kultura organizacji charakteryzuje się tym, że jest
otwarta na eksperymenty i nowe doświadczenia
zachęca do odpowiedzialnego ryzyka
gotowa do akceptacji błędów
gotowa do ciągłego uczenia się
Wykorzystywanie doświadczenia do kreowania swojej wiedzy. Dobór personelu nie według posiadanej wiedzy a antycypacyjne (otwartość, myślenie systemowe, kreatywność, skuteczność uczenia się).
Otwarcie granic między przełożonymi a podwładnymi.
Czym jest uczenie się organizacyjne?
więcej niż adaptacja, dostosowanie (funkcja reaktywna)
prawdziwe uczenie się jest bardziej refleksyjne, skierowane do przodu, skierowane na przyszłość (funkcja antycypacyjna)
Ważne kierunki uczenia się organizacyjnego: uczenie się przez działanie (learning by doing)
uczenie się od innych (benchmarking)
Uczenie się przez eksperyment w sektorze publicznym
(…)
… zapór wodnych, modelach samolotów, czy tunelach aerodynamicznych, dla sektora publicznego zaleca eksperymenty przez użycie
scenariuszy
projektów pilotażowych
symulacji
Jest to odmienna sytuacja jak w systemie biurokratycznym, gdzie przechodzi się z teorii do wdrożenia na pełną skalę.
Eksperymenty
Scenariusze
dyskusja różnych możliwych, hipotetycznych sytuacji
badanie konsekwencji
rozumienie różnych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)