To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KOMUNIKACYJNE ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA Zgodnie z literaturą z ostatnich lat, ruch uliczny można traktować jako główne źródło zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego w aglomeracjach miejskich. W pewnych regionach jego udział w emisji tlenku węgla jest szacowany na około 70%, tlenków azotu - 23%, chociaż niektórzy autorzy doniesień optują za wartościami odpowiednio: 20% i 98%. Ruch uliczny jest największym źródłem węgla organicznego, emitowanego w postaci aerozoli, zawartość Pb w nich jest o rząd większa od ilości Pb w aerozolach innego pochodzenia. Incydent wystąpienia smogu w Wielkiej Brytanii w 1991 roku był spowodowany emisją ze źródeł komunikacyjnych. Na terenie Aten sprawdzono, że ruch uliczny jest odpowiedzialny w 64% za zanieczyszczenia dymem, w 8% - SO2, w 67% - NOx, w 64% - węglowodorami i prawie w 100% CO. Pojazdy mechaniczne są odpowiedzialne za 35% rocznego zanieczyszczenia węglowodorami aromatycznymi w USA. Związków chemicznych, które można traktować jako zanieczyszczenia powietrza pochodzące z tak zwanych źródeł komunikacyjnych jest dużo. Są to główne czynniki wpływające na jakość środowiska. W dużych miastach normy jakości powietrza dla tych zanieczyszczeń są prawdopodobnie permanentnie nie dotrzymywane. Powszechnie używany jest model do określania przyczynków źródeł, tzw. model receptorowy, oparty na bilansie masy. Wymagana jest w nim znajomość składu chemicznego zanieczyszczeń emitowanych przez najbardziej znaczące źródła wielopierścieniowych węglowodorowych (WWA). Dokładne badania prowadzono w Chicago w USA, są one bardzo kosztowne i żmudne. Źródłami tymi były pojazdy mechaniczne w tunelu na autostradzie (tunel na autostradzie, traktowany jako źródło emisji), silniki Diesla i silniki benzynowe. Z każdą próbką WWA pobierane były próbki pyłu drobnego (PM10) i lotnych związków organicznych (LZO). Do analizy przyjęto grupę 20 wybranych WWA. Emisja ze źródeł komunikacyjnych, z biegiem czasu, zmienia się pod względem wielkości, składu i struktury. Dzieje się tak na skutek postępu technicznego, przedsięwzięć w ochronie środowiska itp. Tak więc profil źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, którym jest ruch uliczny, musi być uaktualniany w sposób ciągły i to pod wieloma, coraz to innymi względami. Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń emitowanych ze źródeł komunikacyjnych W przypadku zanieczyszczeń emitowanych z pojazdów mechanicznych i ich rozprzestrzeniania się w okolicach arterii komunikacyjnych najprostszym, jak się wydaje,
(…)
…
emisji NOx są autobusy z silnikami Diesla. Stwierdzono że konfiguracja uliczna (kanionu
ulicy), to znaczy odległość między domami po obu stronach ulicy, głębokość kanionu,
nachylenie, światła regulujące ruch i rozmieszczenie przejść dla pieszych może być dla
stężeń zanieczyszczeń równie ważne jak natężenie ruchu. Okazało się, że porównywanie
danych z dwóch punktów pomiarowych jest nie możliwe bo są duże…
…
emisji NOx są autobusy z silnikami Diesla. Stwierdzono że konfiguracja uliczna (kanionu
ulicy), to znaczy odległość między domami po obu stronach ulicy, głębokość kanionu,
nachylenie, światła regulujące ruch i rozmieszczenie przejść dla pieszych może być dla
stężeń zanieczyszczeń równie ważne jak natężenie ruchu. Okazało się, że porównywanie
danych z dwóch punktów pomiarowych jest nie możliwe bo są duże…
…, że główną
formą transportu zanieczyszczeń w kanionie ulicy jest wymiana w pionie. Ważnym
czynnikiem wpływającym na przepływ i turbulencję na dnie kanionu jest ruch uliczny.
Wnioski
- profil średnich prędkości wiatru potwierdza pośrednio występowanie „strumienia
wymywającego”,
- powietrze w kanionie jest zawsze cieplejsze niż na poziomie powyżej dachu, w obrębie
kanionu powietrze jest dobrze wymieszane…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)