Komunikacja w przedsiębiorstwie - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 336
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komunikacja w przedsiębiorstwie - omówienie - strona 1 Komunikacja w przedsiębiorstwie - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Komunikacja w przedsiębiorstwie
Do sposobów uzyskiwania i przekazywania informacji o strukturze przedsiębiorstwa oraz
jego aktualnej sytuacji można zaliczyć:

spotkania zespołów lub duże zebrania, na których załoga ma okazję słuchać i zadawać
pytania szefom,

inne spotkania w ?bezpiecznym? dla załogi miejscu,

artykuły w katalogach domowych,

kasety video, taśmy audio,

schematy przyznawania nagród,

ankiety,

biuletyny i gazety zakładowe,

plakaty, informatory;
Powiązania informacyjne w grupie pracowniczej charakteryzują typy sieci komunikacyjnych
H.Leavitt.
Przedstawił on cztery warianty sieci komunikacyjnej w różnych układach: w kształcie koła,
linii prostej, litery X i Y. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań stwierdził, że
jedynie metoda struktury grupy w kształcie koła daje szereg korzystnych właściwości:
zapewnia członkom grupy najwyższy stopień swobodnego działania,
stwarza najmniejszą potrzebę powołania formalnego kierownika grupy, a także najmniejsze
prawdopodobieństwo pojawienia się kierownika nieformalnego,
wprowadza najmniejsze skostnienie organizacji,
najrzadziej występuje w nim poczucie zepchnięcia na peryferie organizacyjne.
Inne najbardziej efektywne sposoby komunikacji oraz praktyczne wskazówki to:
Metoda twarzą w twarz - użyteczna w bezpośrednim zarządzaniu jako naczelna metoda
komunikacji
Zatrudnienie specjalistów ds. komunikacji - zarówno na początku, jak i końcu danego
procesu; pomaga zidentyfikować informacje, dostarczyć je w odpowiedni sposób do
docelowych odbiorców i uzyskać od nich informacje zwrotne;
Wyjaśnienie załodze zasad - zapoznanie zespołu z zasadami efektywnej komunikacji i
wspólne opracowanie schematu przekazywania informacji;
Określenie i ogłoszenie pozytywnych zmian - dotyczy tego rodzaju zmian, które będą
rezultatem właściwej komunikacji;
Koordynowanie czasu komunikacji z personelem w różnych zespołach celu uniknięcia
demoralizujących plotek rozsiewanych przed formalnym oświadczeniem;
Brak spekulacji - metoda ta prowadzi do zmniejszenia niepewności wśród personelu;
Zapewnianie ludziom wystarczającej ilości czasu na wypowiedź - istotne jest jej stosowanie
bez względu na poruszane kwestie, zezwolenie na swobodne wyrażanie opinii;
Komunikowanie się z zespołem w sposób jasny, uczciwy i konsekwentny: nie unikanie
drażliwych tematów, stawianie wszystkich problemów otwarcie, przekazywanie informacji
powinno być maksymalnie uproszczone i łatwe do zapamiętania;
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz