Fragment notatki:
doc.
Notatka w formie referatu na temat: Komputer w szkole, zawiera takie informacje jak: wstęp, wykorzystanie komputerów w pedagogice, proces kształcenia, doskonalenia, samokształcenia, programy uczące, programy prezentujące materiał nauczania, programy wspierające proces opracowywania materiału nauczania, programy rozwijające umiejętności twórcze, gry i zabawy edukacyjne oraz źródła.
Komputer w szkole
Nowoczesne technologie ingerują w coraz więcej sfer codziennego życia. Wymagają nowych sposobów działania w wielu dziedzinach: w działalności zawodowej, w nauce i w kontaktach społecznych. Komputery, bo o nich tu mowa, znajdują się w coraz powszechniejszym użytku. Trafiają nie tylko do instytucji i firm, ale także do prywatnych domów oraz szkół i uczelni. Fakt ten nie powinien nikogo dziwić, zważywszy, iż korzystanie z maszyn liczących w niemal każdym przypadku ,usprawnia wykonywanie najróżniejszych czynności. Z tego też powodu używa się ich również do nauki. Komputer stał się obecnie jednym z podstawowych środków edukacji, a ze względu na wszechstronność zastosowania stał się urządzeniem najbardziej przydatnym. Jest nie tylko pomocą dydaktyczną ale przede wszystkim narzędziem pracy nauczyciela i ucznia.
Konieczna jest więc powszechna umiejętność obsługi komputera, posługiwania się komputerem w celu zdobycia umiejętności i wiedzy z różnych dziedzin, wykorzystania gotowych programów edukacyjnych oraz umiejętność korzystania z sieci komputerowej Internet -jako nowoczesnego narzędzia wspomagającego proces kształcenia.
Zastosowanie komputera w procesie kształcenia znacznie skraca czas pracy i podnosi efekty nauczania jak również wyzwala duże zainteresowanie i aktywność uczniów w porównaniu z innymi środkami dydaktycznymi. Jednakże warunkiem podwyższenia skuteczności nauczania jest dobór oprogramowania dostosowanego do wieku i możliwości uczniów. Dobrze dostosowane programy edukacyjne pozwalają dzieciom uczyć się i bawić, jednocześnie odkrywając tajemnice nauki. Na naszym rynku dostępne są programy edukacyjne dostosowane do nauki poszczególnych przedmiotów nauczania. Programy te pomagają nie tylko poznawać otaczający dzieci świat, ale uczą o życiu codziennym, pomagają poznać tajniki ortografii, pomagają liczyć i odnajdywać trudne hasła. Należy je jednak bardzo świadomie dobierać do określonej grupy wiekowej. W momencie gdy nie ukształtowana jeszcze osobowość atakowana jest brutalnością, agresją i sensacją emanującą z innych przekazów audiowizualnych, kinowych i telewizyjnych - potrzebą staje się ukierunkowanie młodego człowieka na wyegzekwowanie pozytywnych cech natury ludzkiej. Dlatego też wszyscy ci, którym nie jest obojętne wychowanie młodego pokolenia, a przede wszystkim rodzice i nauczyciele powinni swoim podopiecznym proponować programy wartościowe pod względem moralnym.
Z technologią informacyjną związana jest jedna z głównych umiejętności kształconych w szkole: ,,poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną”.
Technologia informacyjna może wspomagać i wzbogacać wszechstronny rozwój uczniów, zwiększać możliwości rozwijania umiejętności poprzez ułatwienie docierania do rzeczywistych zasobów informacji. Wzmaga tym samym twórczą aktywność uczniów, pomaga w rozwijaniu zainteresowań oraz kierowania własnym rozwojem. Wzbogaca też umiejętności porozumiewania się. Kształtowanie właściwego korzystania z tej technologii to również wyrabianie świadomości
(…)
… szkoły, a nie jej typu - pracownie fundowane przez MEN mają 10 stanowisk w gimnazjach i 16 w szkołach średnich. Ciekawostką jest fakt, że ofiarowane szkołom komputery pochodzą z odzysku. Stąd zresztą wzięła się ich nazwa Furbie, od angielskiego terminu „refurbished computers”, czyli komputery z odzysku. Sama idea pochodzi z krajów Beneluksu, gdzie w ten sposób szybko wyposażono ok. 25 tysięcy placówek edukacyjnych (głównie szkół podstawowych)! Mimo że są to komputery z drugiej ręki, pochodzą od jednego producenta (Dell, Hewlett-Packard czy IBM) i mają jednakowe parametry (Pentium II, dyski 6,4 - 10 GB, pamięć RAM, min. 128 MB). Każdy komputer wyposażony jest w głośniki, mikrofon, CD-ROM i 17-calowy monitor (standard MEN to 15-cali), czyli wszystko to, co potrzebne do prowadzenia multimedialnych lekcji…
… w pracowni informatycznej (standardy MEN) na poziomie B i C, oraz przygotować we własnym zakresie (lub z funduszy jednostki zarządzającej szkołą) salę, w której będzie mieściła się pracownia. Oprócz biurek musi być w niej infrastruktura elektryczna (m.in. wydzielony obwód elektryczny) oraz nielimitowany dostęp do Internetu. Szkoły przygotowują także plan wykorzystania pracowni, który ze względu na długą…
…
aplikacje multimedialne
programy wspierające proces opracowywania materiału nauczania
programy wspierające poszukiwanie informacji (np. czasopisma, przewodniki, słowniki, bazy informacyjne itd.)
programy rozwijające umiejętności twórcze
dotyczące sztuki
twórczość komputerowa
gry i zabawy edukacyjne
gry zręcznościowe
gry symulacyjne, sytuacyjne
gry edukacyjne, bazy danych, arkusze kalkulacyjne itd.
Źródła…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)