Komputer w szkole- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 2065
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komputer w szkole- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

doc.

Notatka w formie referatu na temat: Komputer w szkole, zawiera takie informacje jak: wstęp, wykorzystanie komputerów w pedagogice, proces kształcenia, doskonalenia, samokształcenia, programy uczące, programy prezentujące materiał nauczania, programy wspierające proces opracowywania materiału nauczania, programy rozwijające umiejętności twórcze, gry i zabawy edukacyjne oraz źródła.


Komputer w szkole
Nowoczesne technologie ingerują w coraz więcej sfer codziennego życia. Wymagają nowych sposobów działania w wielu dziedzinach: w działalności zawodowej, w nauce i w kontaktach społecznych. Komputery, bo o nich tu mowa, znajdują się w coraz powszechniejszym użytku. Trafiają nie tylko do instytucji i firm, ale także do prywatnych domów oraz szkół i uczelni. Fakt ten nie powinien nikogo dziwić, zważywszy, iż korzystanie z maszyn liczących w niemal każdym przypadku ,usprawnia wykonywanie najróżniejszych czynności. Z tego też powodu używa się ich również do nauki. Komputer stał się obecnie jednym z podstawowych środków edukacji, a ze względu na wszechstronność zastosowania stał się urządzeniem najbardziej przydatnym. Jest nie tylko pomocą dydaktyczną ale przede wszystkim narzędziem pracy nauczyciela i ucznia.
Konieczna jest więc powszechna umiejętność obsługi komputera, posługiwania się komputerem w celu zdobycia umiejętności i wiedzy z różnych dziedzin, wykorzystania gotowych programów edukacyjnych oraz umiejętność korzystania z sieci komputerowej Internet -jako nowoczesnego narzędzia wspomagającego proces kształcenia.
Zastosowanie komputera w procesie kształcenia znacznie skraca czas pracy i podnosi efekty nauczania jak również wyzwala duże zainteresowanie i aktywność uczniów w porównaniu z innymi środkami dydaktycznymi. Jednakże warunkiem podwyższenia skuteczności nauczania jest dobór oprogramowania dostosowanego do wieku i możliwości uczniów. Dobrze dostosowane programy edukacyjne pozwalają dzieciom uczyć się i bawić, jednocześnie odkrywając tajemnice nauki. Na naszym rynku dostępne są programy edukacyjne dostosowane do nauki poszczególnych przedmiotów nauczania. Programy te pomagają nie tylko poznawać otaczający dzieci świat, ale uczą o życiu codziennym, pomagają poznać tajniki ortografii, pomagają liczyć i odnajdywać trudne hasła. Należy je jednak bardzo świadomie dobierać do określonej grupy wiekowej. W momencie gdy nie ukształtowana jeszcze osobowość atakowana jest brutalnością, agresją i sensacją emanującą z innych przekazów audiowizualnych, kinowych i telewizyjnych - potrzebą staje się ukierunkowanie młodego człowieka na wyegzekwowanie pozytywnych cech natury ludzkiej. Dlatego też wszyscy ci, którym nie jest obojętne wychowanie młodego pokolenia, a przede wszystkim rodzice i nauczyciele powinni swoim podopiecznym proponować programy wartościowe pod względem moralnym.
Z technologią informacyjną związana jest jedna z głównych umiejętności kształconych w szkole: ,,poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną”.
Technologia informacyjna może wspomagać i wzbogacać wszechstronny rozwój uczniów, zwiększać możliwości rozwijania umiejętności poprzez ułatwienie docierania do rzeczywistych zasobów informacji. Wzmaga tym samym twórczą aktywność uczniów, pomaga w rozwijaniu zainteresowań oraz kierowania własnym rozwojem. Wzbogaca też umiejętności porozumiewania się. Kształtowanie właściwego korzystania z tej technologii to również wyrabianie świadomości

(…)

… szkoły, a nie jej typu - pracownie fundowane przez MEN mają 10 stanowisk w gimnazjach i 16 w szkołach średnich. Ciekawostką jest fakt, że ofiarowane szkołom komputery pochodzą z odzysku. Stąd zresztą wzięła się ich nazwa Furbie, od angielskiego terminu „refurbished computers”, czyli komputery z odzysku. Sama idea pochodzi z krajów Beneluksu, gdzie w ten sposób szybko wyposażono ok. 25 tysięcy placówek edukacyjnych (głównie szkół podstawowych)! Mimo że są to komputery z drugiej ręki, pochodzą od jednego producenta (Dell, Hewlett-Packard czy IBM) i mają jednakowe parametry (Pentium II, dyski 6,4 - 10 GB, pamięć RAM, min. 128 MB). Każdy komputer wyposażony jest w głośniki, mikrofon, CD-ROM i 17-calowy monitor (standard MEN to 15-cali), czyli wszystko to, co potrzebne do prowadzenia multimedialnych lekcji…
… w pracowni informatycznej (standardy MEN) na poziomie B i C, oraz przygotować we własnym zakresie (lub z funduszy jednostki zarządzającej szkołą) salę, w której będzie mieściła się pracownia. Oprócz biurek musi być w niej infrastruktura elektryczna (m.in. wydzielony obwód elektryczny) oraz nielimitowany dostęp do Internetu. Szkoły przygotowują także plan wykorzystania pracowni, który ze względu na długą…

aplikacje multimedialne
programy wspierające proces opracowywania materiału nauczania
programy wspierające poszukiwanie informacji (np. czasopisma, przewodniki, słowniki, bazy informacyjne itd.)
programy rozwijające umiejętności twórcze
dotyczące sztuki
twórczość komputerowa
gry i zabawy edukacyjne
gry zręcznościowe
gry symulacyjne, sytuacyjne
gry edukacyjne, bazy danych, arkusze kalkulacyjne itd.
Źródła…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz