kompozycja, swiatlocien, kolorystyka, opis postaci, srodki wyrazu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 679
Wyświetleń: 2744
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
kompozycja, swiatlocien, kolorystyka, opis postaci, srodki wyrazu - strona 1 kompozycja, swiatlocien, kolorystyka, opis postaci, srodki wyrazu - strona 2

Fragment notatki:


KOMPOZYCJA Kompozycja to sposób ułożenia na płaszczyźnie obrazu elementów formalnych, tworzących dzieło tak, by organizowały one pewną całość.
- kształt pola obrazowego / format obrazu (kompozycja zewnętrzna)
- prostokąt /  kwadrat /  koło /  romb - poziom / pion  
 - podziały kompozycyjne wprowadzające ograniczenia w obrębie kompozycji i porządkujące ją Schemat kompozycyjny - stały układ elementów kompozycyjnych charakterystyczny dla danego kierunku, epoki, itp. W zależności od charakteru schematu możemy wyróżnić takie układy kompozycyjne jak:
- kompozycja otwarta / zamknięta - zwarta / luźna - dynamiczna / statyczna - diagonalna (skośna / przekątna) - kompozycja oparta na przewadze skosów z ograniczeniem zaznaczenia kompozycyjnego pionów i poziomów, akcentowana np. kolorem, światłocieniem. Jest jednym z elementów typowych m.in. dla malarstwa barokowego - horyzontalna - rozbudowanie kompozycji wszerz, wydobycie kierunków poziomych, którym podporządkowane są osie i kierunki pionowe, często z zastosowaniem izokefalizmu - układu przedstawionych postaci z umieszczeniem głów w jednej lini, np. bizantyjskie mozaiki - wertykalna - rozbudowanie kompozycji w kierunku pionowym, przeciwieństwo kompozycji koryzontalnej - figura piramidalna - kompozycja oparta na trójkącie / piramidzie, w którym zamknięta jest kompozycjnie główna grupa figur, częsta w malarstwie włoskim dojrzałego renesansu, np. Madonny Rafaela
Przy analizie / opisie kompozycji można również dostrzec i uwzględnić takie jej cechy i składniki jak:
  plan - czy kompozycja jest jednoplanowa / wieloplanowa - czy plany są wyodrębnione - czy zastosowano perspektywę linearną / powietrzną - czy jest to kompozycja strefowa (pasowa) / układ kulisowy centrum lub dominanta kompozycyjna - czy posiada wyraźne centrum i co je stanowi - czy centrum kompozycyjne jest zarazem środkiem geometrycznym czy jest tożsame z centrum treściowym (np. Ostatnia Wieczerza Leodarda da Vinci) - kompozycja podkreśla / uwydatnia / uwypukla treść i tematykę - czy kompozycja posiada dominantę i co ją stanowi horyzont - wyraźnie zaznaczony / nieokreślony - obniżony / podwyższony - równowaga pionów i poziomów  ruch - dośrodkowy / odśrodkowy - wielokierunkowy - napięcia kierunkowe sugerujące ŚWIATŁOCIEŃ Światłocień jest to rozłożenie i wzajemne przenikanie się świateł i cieni stosowane w rysunku, malarstwie i grafice w celu wydobycia efektu trójwymiarowości. Rysunek światłocieniowy to taki, w którym uwzględniono jedynie różnice tonalne wynikające z oświetlenia przedmiotu, a nie wzięto pod uwagę różnic walorowych.
- źródło światła - widoczne na obrazie / nieokreślone, padające spoza obrazu

(…)

… i pochodne) / złamane (barwami dopełniającymi)
określenie dominanty kolorystycznej (jakie barwy dominują?)
- nazwanie barw (dobrze posługiwać się językiem plastyków lub różnicować przez porównywanie z naturą, np. zieleń wiosenna, chromowa, groszkowa, czerwień malinowa, siena, umbra)
kontrasty
- walorowe / temperaturowe / dopełnieniowe / brak
plany barwne
- czy są zróżnicowane według tradycyjnych reguł…
… punkt - wyraziste / mało znaczące (powodujące ostre kontrasty lub nie) - modelujące formy głęboko (ostro) / modelujące pobieżnie, lekko podkreślając formę - kierunek padania światła podkreślony formą (np. duktem pędzla, fakturą) / niezależny kierunek - refleksy świetlne (bliki) - modelunek światłocieniowy - silny / miękki  - światło nadające głębi / płaszczyznowe 
pojęcia
- nokturn (pejzaż malowany porą wieczorną lub o zmierzchu) - luminizm, ew. maniera tenebrosa (zainteresowanie światłocieniem było szczególnie charakterstyczne dla epoki hellenizmu i epoki baroku, stąd przy obrazach barokowych korzystamy z podobnych pojęć) 
KOLORYSTYKA
Kolor czasami zamiennie nazywny barwą to jedna z podstawowych jakości zmysłowych odbieranych przez siatkówkę oka. Kolory dzieli się na trzy podstawowe grupy:
1…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz