Klocki Dienesa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 448
Wyświetleń: 3542
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Klocki Dienesa - strona 1 Klocki Dienesa - strona 2 Klocki Dienesa - strona 3

Fragment notatki:

Klocki Dienesa To komplet 48 klocków w kształcie 4 figur geometrycznych - trójkąt, prostokąt, kwadrat i koło; w 3 kolorach - żółty, niebieski i czerwony; w 2 wielkościach - duży i mały; w 2 grubościach - gruby i cienki. Chcąc określić dokładnie klocek o który nam chodzi musimy wymienić wszystkie jego 3 cechy: kształt, kolor, wielkość. Komplety klocków logicznych mają zastosowanie w realizacji następujących zagadnień: wyodrębnianie cech wielkościowych, porównywania tych cech;
zaznajamiania z nazwami prostych figur geometrycznych;
klasyfikowania przedmiotów według cech jakościowych;
wyodrębnianiu zbiorów, których elementy spełniają dane warunki;
określania warunków, jakie spełniają elementy danego zbioru;
podziału zbioru na podzbiory;
wyznaczania części wspólnej, sumy i różnicy zbiorów;
pojęcia zbioru pustego;
kształtowania pojęcia relacji i funkcji, ze szczególnym uwzględnieniem relacji równoliczności zbiorów. (M. Radwiłowicz, Z. Morawska, 1986)
Zastosowanie klocków logicznych, tak jak każdego innego środka dydaktycznego należy rozpocząć od zapoznania się uczniów z nim. Ćwiczeniem wprowadzającym może być konstruowanie dowolnych figur. Jest to doskonałe zajęcie rozwijające umiejętności konstrukcyjne. Klocki logiczne mogą być wykorzystywane także na lekcjach wprowadzających i utrwalających pojęcia działań na zbiorach. W ćwiczeniach tych do wyznaczania zbiorów służy na ogół pętla. Przedmioty wewnątrz pętli posiadają określoną cechę. Zabawa 1: Uczniowie bawią się parami. Jeden z nich chowa dowolny klocek, drugi pyta  o cechy schowanej figury. Na zadane pytania uczeń może odpowiadać jedynie: „tak” lub „nie”. Na wzór zabawy „Zgadnij kto to” Zabawa 2: Dajemy uczniom polecenie aby włożyli do zbioru figury będące trójkątami. Jeżeli wprowadzimy dwie pętle to możemy ćwiczyć działania na zbiorach. Na przykład: Do czerwonej pętli włóż klocki czerwone, a do niebieskiej prostokąty. Co zrobisz z czerwonymi prostokątami? A co z figurami, które nie są ani czerwone, ani nie są prostokątami? Kształtujemy tu pojęcie części wspólnej zbiorów. Zabawa „Magiczny woreczek” : Prowadzący, przed rozpoczęciem zajęć, umieszcza w nieprzezroczystym worku klocki Dienesa - o kilka sztuk więcej niż jest dzieci (należy zadbać o jednakową ilość czterech podstawowych figur geometrycznych). Podczas zajęć każde dziecko umieszcza swoją dłoń, losuje jeden z klocków i z zamkniętymi oczami stara się przy pomocy dotyku określić, jaką figurę geometryczną trzyma w dłoni. Reszta grupy ocenia poprawność wykonanego zadania. Zabawa ruchowa „Sałatka figurowa” : Dzieci siedzą w kole. Prowadzący zaleca im, aby zapamiętali wylosowane przez siebie figury geometryczne. Na hasło: "Zamienią się miejscami dzieci, które wylosowały trójkąty” - wszystkie dzieci z danej grupy zmieniają swoje miejsce. Na hasło „sałatka figurowa” - wszystkie dzieci zmieniają swoje miejsca.

(…)

… muzyczno - ruchowa „Figura patrzy”:
Dzieci poruszają się po sali w sposób, w jaki podpowiada im muzyka. Kiedy muzyka milknie nauczycielka pokazuje wybraną figurę, a dzieci reagują we wcześniej umówiony sposób:
kwadrat - przykucamy zwijając się w kłębuszek;
trójkąt - ręce układamy nad głową tworząc czapeczkę;
prostokąt - stoimy na baczność;
koło - wirujemy dookoła siebie.

... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz