Kara śmierci- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 2667
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kara śmierci- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

doc.

Notatka na temat: kara śmierci w percepcji i ocenie uczniów
szkół ponadpodstawowych, zawiera takie informacje, jak: wybrane problemy kary śmierci i percepcji społecznej w świetle literatury, wybrane problemy percepcji, pojęcie percepcji i percepcji społecznej, czynniki determinujące percepcję społeczną, kara śmierci – rys historyczny, droga europy do zniesienia kary śmierci, rozwój myśli abolicjonistycznej, stosunek społeczeństwa do kary śmierci, stosowanie kary śmierci we współczesnym świecie, metodyka badań empirycznych, przedmiot i cel badań, problemy badawcze, metoda, techniki i narzędzia badawcze, organizacja i przebieg badań, analiza wyników badań, charakterystyka badanych uczniów, kara śmierci w percepcji i ocenie uczniów szkół ponadpodstawowych.

Notatka pozwoli na zaznajomienie się z tematem oraz poszerzenie wiedzy z opisywanego zagadnienia. 

KARA ŚMIERCI W PERCEPCJI I OCENIE UCZNIÓW
SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
SPIS TREŚCI
WSTĘP WSTĘP
Od kilkunastu miesięcy obowiązuje w naszym kraju kodeks karny,w którym po raz pierwszy w dziejach prawodawstwa na ziemiach polskich w katalogu kar głównych nie ma kary śmierci. Stosunek do kary śmierci, tak jak wcześniej do kwestii aborcji, podzielił polskie społeczeństwo na dwa obozy, zwolenników i przeciwników.
Licznie przeprowadzane w ostatnich latach badania opinii społecznej pokazują gwałtowny wzrost odsetka zwolenników kary śmierci, który systematycznie wzrasta i osiągnął w styczniu 1999 roku 77% społeczeństwa.
Wzrost liczby zwolenników stosowania kary śmierci z jednoczesnym moratorium na jej wykonanie (obecnie jej brak w katalogu kar) spowodował ogólną dyskusję i liczne głosy zarówno jej zwolenników jak i przeciwników.
Bardzo ważną wypowiedzią omawiającą ogólny sens karania w regulacjach prawnych była w 1996r. wypowiedź prof. Andrzeja Zolla, ówczesnego prezesa Trybunału Konstytucyjnego: „(...) W jaki sposób należy zapobiegać zachowaniom szkodliwym, musi rozstrzygnąć sam ustawodawca i jest on, w zasadzie, w doborze środków polityki społecznej suwerenny. Kara jest najbardziej drastycznym środkiem jakim dysponuje. Powinna więc być stosowana z należytą rozwagą, przede wszystkim uwzględniać stopień społecznej szkodliwości zachowań. Ten stopień z kolei zależy przede wszystkim od wartości chronionego dobra. Im bardziej wartościowe dobro, tym większa potrzeba silnego wzmocnienia motywacji powstrzymania się od naruszenia normy. Tą silną motywację może stwarzać zagrożenie karą. Ustawodawca musi jednak rozważać także skutki uboczne wprowadzenia lub nie wprowadzenia zagrożenia. Nie jest to więc łatwa decyzja i wymaga pogłębionych studiów z wielu dziedzin życia społecznego (...). Po to się karze, aby inni, a także ukarany, nie popełnili już przestępstwa. Ma umacniać w społeczeństwie przekonanie, że określone zaatakowane przestępstwem dobro jest rzeczywiście chronione (...). Aby ten cel osiągnąć, niekoniecznie musi być surowa. Konieczne jest natomiast karanie każdego przestępstwa. Klucz do walki z narastającą przestępczością leży w wykrywalności i skuteczności ścigania sprawców. Poczucie bezpieczeństwa wzrośnie w społeczeństwie, jeśli spadnie ciemna liczba przestępstw (...).”
Poglądy na temat kary śmierci i jej stosowania w polskim orzecznictwie dzielą także środowisko sędziowskie i prokuratorskie.

(…)

… sam w sobie nie powinna mieć miejsca w systemach prawa karnego rozwiniętych, cywilizowanych społeczeństw (...), Zaniepokojone tym, że orzekanie i wyko-
nywanie kary śmierci prowadzi do zwiększenia brutalności wszystkich tych osób, które biorą udział w procesie jej nakładania, Stwierdzając, że kara śmierci musi być uważana za nieludzką i poniżającą w rozumieniu art. 3 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka; Wzywa rządy państw…
… tej kary kryminalnej funkcjonuje w świadomości młodzieży?
Okres dorastania jest bowiem okresem bardzo ważnym w życiu każdej jednostki z uwagi na rozwój społeczny oraz rozwój uczuć moralno-społecznych. „Młody człowiek staje się zdolny do wyjścia poza sferę dostępnych mu stosunków społecznych, sięga do wartości wyższych, do zagadnień dotyczących samej egzystencji.
Badania tego problemu w różnych…
… można było uniknąć śmierci przez pozytywne przejście próby wody, gorącego żelaza albo wykup.
Kodeks karny Rzeszy Niemieckiej „Constitutio Criminalis Carolina”, ustanowiony przez cesarza Karola V w 1532 roku, określał różne sposoby wykonania kary śmierci. W zależności od rodzaju przestępstwa sprawca mógł być spalony na stosie, wbity na pal, ścięty mieczem lub toporem, powieszony, utopiony bądź pogrzebany za życia…
… już przed tysiącami lat, wówczas stanowiła formę zemsty za wyrządzoną krzywdę lub szkodę.
W kodeksie Hammurabiego (XVIII wiek p.n.e., Babilonia) jej istnienie ucieleśniało regułę talionu, zgodnie z którą kara wymierzona sprawcy miała być równa dolegliwości ofiary. Kodeks przewidywał stosowanie kary śmierci m.in. za zabójstwo, porwanie małoletniego, cudzołóstwo, gwałt, ukrywanie zbiegłych niewolników…
…, spekulację, kradzież mienia państwowego, przemyt, fałszowanie pieniędzy, a także niepłacenie podatku VAT, kradzież krowy czy zabicie tygrysa. Egzekucje wykonuje się w Chinach, jako w jednym z nielicznych krajów, publicznie, na tzw. wiecach sądowych. Doniesienia o publicznych egzekucjach w ostatnich latach dochodziły także z Nigerii, Pakistanu i Iranu.
Iran jest jednym z krajów w którym podstawą orzekania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz