Kampania Parlamentarna Czech - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kampania Parlamentarna Czech - wykład - strona 1 Kampania Parlamentarna Czech - wykład - strona 2

Fragment notatki:

KAMPANIA PARLAMENTARNA W CZECHACH (2010)
ČSSD - Czeska Partia Socjaldemokratyczna
ODS - Obywatelska Partia Demokratyczna
KSČM - Komunistyczna Partia Czech i Moraw
VV - Publiczne Sprawy
KDU- ČSL - Unia Chrześcijańskich Demokratów - Czechosłowacka Partia Ludowa
SZ - Zieloni
Specyfika kampanii
• 13 marca na konferencji w Teplicach prowadząca w przedwyborczych sondażach Czeska Partia Socjaldemokratyczna (CSSD) zainaugurowała kampanię przed wyborami parlamentarnymi zaplanowanymi na 28-29 maja. Cztery dni później w Pradze swoją kampanię rozpoczęła Obywatelska Partia Demokratyczna (ODS). • Wykorzystując obawy społeczeństwa związane z rosnącym bezrobociem i stanem zadłużenia państwa, obie partie uczyniły gospodarkę głównym tematem przedwyborczego sporu. • Tym samym kwestie ideologiczne i polityka zagraniczna zostały zepchnięte na dalszy plan. Jest to przede wszystkim efekt ubiegłorocznego spowolnienia gospodarczego, które silnie wpłynęło na pogorszenie nastrojów społecznych. Unaoczniło również pilną potrzebę dokończenia reform strukturalnych i naprawy finansów państwa. • ODS proponowała kontynuację liberalnych reform, których symbolem stał się podatek liniowy i opłaty w służbie zdrowia, CSSD chciała zniesienia tych opłat oraz wprowadzenia podatku progresywnego (zwiększenie pomocy społecznej państwa). • ODS zwracało się przede wszystkim do lepiej wykształconych wyborców z dużych miast, którzy w niewielkim stopniu odczuli skutki ówczesnego kryzysu, jednocześnie przestrzegając ich przed scenariuszami: węgierskim czy greckim. Ożywieniu gospodarczemu zdaniem prawicy miała posłużyć także liberalizacja rynku pracy.
• ODS i CSSD w kampanii odwoływały się do realnych obaw większości Czechów dotyczących sytuacji gospodarczej. Obie partie grały na emocjach wyborców, wyolbrzymiając zarówno możliwości państwa w realizacji celów socjalnych (CSSD), jak i potencjalne zagrożenia (ODS).
Polityczny komizm
• Wielką sensację wzbudziła kontrowersyjna wypowiedź Mirka Topolanka i jego rezygnacja z funkcji lidera ODS (aktualnie piastuje funkcję doradcy biznesowego). Rezultatem tego była zmiana na szczytach ODS i objęcie szefostwa przez Petra Nečasa. Ten były minister pracy i spraw socjalnych, rzeczywiście zatrzymał spadek notowań ugrupowania.
• Wśród znacznej większości Czechów najgorsze notowania miał jednak ich szef Jirzi Paroubek, który wysławiał się językiem komunistycznego działacza, a choć stylizował się na obrońcę biednych, wciąż jada w najdroższych restauracjach i otacza się luksusem. Aby poprawić wizerunek Paroubka, specjaliści od PR zdecydowali o włączeniu do kampanii jego nowej żony, 38-letniej atrakcyjnej blondynki Petry i ich niedawno urodzonego dziecka, co zaowocowało okładką.


(…)

…. Data 9 i 10 października została jednak zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny
• Sensacja nad Wełtawą”, „Czesi postawili na nową markę” - takie komentarze można było usłyszeć po ogłoszeniu oficjalnych wyników wyborów parlamentarnych w Republice Czeskiej. Zaskoczeniem była porażka socjaldemokratów i sukces młodych partii centrowych TOP 09 i Sprawy Publiczne.
• Kampania zmieniła oblicze sceny politycznej w Czechach oraz charakter systemu partyjnego. Dwie dotąd hegemoniczne partie - Czeska Partia Socjaldemokratyczna (ČSSD) i Obywatelska Partia Demokratyczna (ODS) - straciły swoje głosy na rzecz mniejszych ugrupowań.
• Dużym zaskoczeniem okazała się porażka chadeków (KDU- ČSL)
Wnioski - Rola nowych partii:
W tej kampanii przede wszystkim zauważyć można wzrost aktywności i roli nowych małych partii…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz