Jerzy Szacki „Historia myśli socjologicznej”

Nasza ocena:

3
Pobrań: 371
Wyświetleń: 1827
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Jerzy Szacki „Historia myśli socjologicznej” - strona 1 Jerzy Szacki „Historia myśli socjologicznej” - strona 2 Jerzy Szacki „Historia myśli socjologicznej” - strona 3

Fragment notatki:

Jerzy Szacki „Historia myśli socjologicznej” 3 grudnia Szacki Jerzy Ryszard (1929-), historyk myśli społecznej, socjolog . Od 1973 profesor Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładowca m.in.: University of Minnesota (Minneapolis, USA), uniwersytetu w Oxfordzie (1975-1976), Institut für die Wissenschaft vom Menschen (Wiedeń). Redaktor naczelny kwartalnika Polish Sociology Bulletin (1974-1991). W latach 70. przedstawiciel środowiska opozycjonistów. W 1978 uczestnik konwersatorium Doświadczenie i Przyszłość , klubu dyskusyjnego skupiającego inteligencję partyjną i bezpartyjną. 1991 jeden z założycieli ugrupowania Solidarność Pracy. 1972-1976 przewodniczący Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, od 1991 członek PAN. Autor publikacji m.in.: T radycja. Przegląd problematyki (1971), History of Sociological Thought (1979, wydanie polskie 1981), Spotkania z utopią (1980), Dylematy historiografii idei (1991) Liberalizm po komunizmie (1994).
Edward Jylor
rozkłada wszystkie części z osobna (np. kultura)
nowe techniki badawcze
nie potrafił ułożyć swych przemyśleń w „system”
socjologiczna antropologia Morgana:
wprowadził do teorii ewolucji problematykę rozwoju technicznego i gospodarczego
powiązał sprawę genezy organizacji politycznych ze sprawą rozwoju własności prywatnej
podjął próbę ustalenia korelacji między przemianami różnych rodzajów instytucji
periodyzacja
dzikość
zbieranie owoców
łapanie ryb
łuk i strzała
ogień
barbarzyństwo
wyroby z gliny
oswojenie zwierząt, uprawa kukurydzy, nawadnianie pól
budownictwo ceglane i kamienne
żelazne narzędzia
cywilizacja
alfabet fonetyczny i pismo
ewolucja - wszechobejmujący ruch od systemów opartych na płci i pokrewieństwie do systemów opartych na terytorium i własności
technika
instytucje społeczne
rząd i państwo są po to, by chronić własność prywatną
przyczyny dezintegracji ewolucjonizmu w socjologii:
skąd biorą się podobieństwa społeczeństw?
skąd bierze się różne tempo ewolucji?
każdy udzielał innych odpowiedzi
neoewolucjonizm
Alvin White
rzeczywistość to trzy zjawiska
fizyczne
biologiczne
kulturowe
kultura to umiejętność przekazywania sobie znaków
dzięki kulturze człowiek daje sobie radę z życiem
4 aspekty kultury - techniczny, społeczny, ideologiczny, psychologiczny
człowiek nie ma kontroli nad kulturą, to ona determinuje jego życie
Steward
kultura - zespół wytworzonych przez gatunek ludzki środków przystosowania się do wymogów środowiska przyrodniczego
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz