Jerzy Szacki "O narodzie i nacjonalizmie"

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1274
Wyświetleń: 3038
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Jerzy Szacki Jerzy Szacki

Fragment notatki:

Jerzy Szacki „O narodzie i nacjonalizmie” 3 marca Szacki Jerzy Ryszard (1929-), historyk myśli społecznej, socjolog . Od 1973 profesor Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładowca m.in.: University of Minnesota (Minneapolis, USA), uniwersytetu w Oxfordzie (1975-1976), Institut für die Wissenschaft vom Menschen (Wiedeń). Redaktor naczelny kwartalnika Polish Sociology Bulletin (1974-1991). W latach 70. przedstawiciel środowiska opozycjonistów. W 1978 uczestnik konwersatorium Doświadczenie i Przyszłość , klubu dyskusyjnego skupiającego inteligencję partyjną i bezpartyjną. 1991 jeden z założycieli ugrupowania Solidarność Pracy. 1972-1976 przewodniczący Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, od 1991 członek PAN. Autor publikacji m.in.: Tradycja. Przegląd problematyki (1971), History of Sociological Thought (1979, wydanie polskie 1981), Spotkania z utopią (1980), Dylematy historiografii idei (1991) Liberalizm po komunizmie (1994)
przepowiadany koniec ery narodów nie nastąpił - mimo globalizacji narody nadal istnieją i mają się dobrze
siła uczuć narodowych jest wprawdzie zmienna w czasie i ogromnie zróżnicowana w przestrzeni, ale nic nie wskazuje na to, aby gdziekolwiek miała zniknąć - nacjonalizmem zaraził się cały właściwie polityczny świat
nacjonalizm przeżywa obecnie renesans, gdyż uosabia leki i frustracje wynikające z nowych sytuacji społecznych
rozwój nacjonalizmu, a także wzrost „mody na nacjonalizm” sprawiły, że zwiększyła się znacznie liczba źródeł w naukach społecznych, które zjawiska te opisują
Charles Taylor - zdolna do życia demokracja wymaga nie tylko zagwarantowania praw człowieka i obywatela, lecz również istnienia wspólnych wartości, umożliwiających osiągnięcie niezbędnego minimum jedności - często elementem spajającym jest właśnie nacjonalizm
problem początku istnienia narodu
narody istnieją od zawsze, wywodzą się z natury społeczeństw (koncepcja naturalistyczna)
podział ludzi od zawsze na odrębne grupy
etnocentryzm - przeświadczenie grupy o byciu w centrum świata i ocenianiu i hierarchizowaniu w odniesieniu do tej właśnie grupy
narody są formą uspołeczniania, wynikają z rozwoju społeczeństw (koncepcja historyczna)
etnocentryczne grupy pod wpływem ideologicznym i w ramach procesów historycznych przekształcają się w narodu
dochodzi do uświadomienia sobie poczucia narodowości - jest to proces niezwykle długotrwały
problem przebiegu procesu kształtowania się narodu
ewolucyjny
różne stanowiska - jedni twierdzą, że proces ten trwał przez tysiąclecia i trwa nadal, inni stawiają wyraźne cezury w postaci wielkich wydarzeń historycznych, które były ukoronowaniem całej epoki przemian czy narastania pewnych idei (np. Rewolucja Francuska)


(…)


ethnos (historia kultury)
idea dziedzictwa i tradycji jako spoiwa narodowego
demos (historia polityczna)
wspólne dzieje historyczne jako spoiwo narodowe
państwo skupiające obywateli może zapewnić narodowi istnienie i miejsce w historii

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz