Jednostki organizacyjne NIK - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 308
Wyświetleń: 1820
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Jednostki organizacyjne NIK - wykład - strona 1 Jednostki organizacyjne NIK - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Jednostkami organizacyjnymi NIK są departamenty, a w terenie dele­gatury. Szczegółowo organizację i tryb działania NIK reguluje ustawa o NIK z 1994 r.
c) zakres i procedura działań kontrolnych
Najwyższa Izba Kontroli ma szeroki zakres działania, określony w art. 203 Konstytucji. Ujęte w nim kompetencje można podzielić na obligatoryjne, a więc te, do których wykonywania NIK została powołana, a także fakultatywne, czyli te, które może realizować. Całość tych kompetencji można ująć następująco:
1) kompetencje obligatoryjne, które obejmują kontrolę działalności organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych; ten zakres kontroli został ujęty najszerzej, gdyż działalność kontrolna jest prowadzona z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności; dodać należy, że w tej grupie zadań kontrolnych w stosunku do takich instytucji, jak Kancelarie: Prezydenta RP Sejmu, Senatu, Trybunału Konstytucyjnego i innych jednostek, zakres kontroli ogranicza się do wykonywania przez nie budżetu, gospodarki finansowej i majątkowej;
2) grupa druga obejmuje zadania fakultatywne, bowiem art. 203 ust. 2 stanowi, że NIK „może kontrolować" działalność organów samorządu terytorial­nego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności; kryteria kontroli zostały zatem zawężone i nie obejmują celowości, o czym powinien decydować samorząd;
3) trzecia grupa zadań, także o charakterze fakultatywnym, obejmuje kon­trolę, ale tylko z punktu widzenia legalności i gospodarności, działalności innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe oraz komunalne i wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, opinie w przedmiocie absolutorium dla rządu, informacje o wynikach kontroli, a także coroczne sprawozdanie ze swej działalności.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada także prezydentowi informacje o wynikach kontroli, czyni to również wobec Prezesa Rady Ministrów. Wyniki ważniejszych kontroli działalności terenowych organów administracji delega­tury NIK przedkładają wojewodom i sejmikom samorządowym.
Określając zadania organów kontroli państwowej, ustawa nie pominęła kwestii uprawnień podmiotów kontrolowanych. Świadczą o tym istniejące w jednostkach organizacyjnych NIK instancje odwoławcze, co upodabnia tę procedurę do postępowania administracyjnego. Sprawy rozstrzyga komisja wewnętrzna NIK działająca w składzie trzech osób.
Uchwałę komisji odwoławczej zatwierdza prezes NIK. Uchwałę taką lub uchwałę komisji rozstrzygającej otrzymuje osoba składająca zastrzeżenia.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz