To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Jednostkami organizacyjnymi NIK są departamenty, a w terenie delegatury. Szczegółowo organizację i tryb działania NIK reguluje ustawa o NIK z 1994 r.
c) zakres i procedura działań kontrolnych
Najwyższa Izba Kontroli ma szeroki zakres działania, określony w art. 203 Konstytucji. Ujęte w nim kompetencje można podzielić na obligatoryjne, a więc te, do których wykonywania NIK została powołana, a także fakultatywne, czyli te, które może realizować. Całość tych kompetencji można ująć następująco:
1) kompetencje obligatoryjne, które obejmują kontrolę działalności organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych; ten zakres kontroli został ujęty najszerzej, gdyż działalność kontrolna jest prowadzona z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności; dodać należy, że w tej grupie zadań kontrolnych w stosunku do takich instytucji, jak Kancelarie: Prezydenta RP Sejmu, Senatu, Trybunału Konstytucyjnego i innych jednostek, zakres kontroli ogranicza się do wykonywania przez nie budżetu, gospodarki finansowej i majątkowej;
2) grupa druga obejmuje zadania fakultatywne, bowiem art. 203 ust. 2 stanowi, że NIK „może kontrolować" działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności; kryteria kontroli zostały zatem zawężone i nie obejmują celowości, o czym powinien decydować samorząd;
3) trzecia grupa zadań, także o charakterze fakultatywnym, obejmuje kontrolę, ale tylko z punktu widzenia legalności i gospodarności, działalności innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe oraz komunalne i wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, opinie w przedmiocie absolutorium dla rządu, informacje o wynikach kontroli, a także coroczne sprawozdanie ze swej działalności.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada także prezydentowi informacje o wynikach kontroli, czyni to również wobec Prezesa Rady Ministrów. Wyniki ważniejszych kontroli działalności terenowych organów administracji delegatury NIK przedkładają wojewodom i sejmikom samorządowym.
Określając zadania organów kontroli państwowej, ustawa nie pominęła kwestii uprawnień podmiotów kontrolowanych. Świadczą o tym istniejące w jednostkach organizacyjnych NIK instancje odwoławcze, co upodabnia tę procedurę do postępowania administracyjnego. Sprawy rozstrzyga komisja wewnętrzna NIK działająca w składzie trzech osób.
Uchwałę komisji odwoławczej zatwierdza prezes NIK. Uchwałę taką lub uchwałę komisji rozstrzygającej otrzymuje osoba składająca zastrzeżenia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)