To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład VII - 05.04.2011 Instytucje Unii Europejskiej & Mechanizm Podejmowania Decyzji Czynniki kształtujące model podejmowania decyzji w UE: Forma integracji - istnienie instytucji ponadnarodowych; wpływa na kształt i działalnośd instytucji, że do momentu tworzenia przez kraje strefy wolnego handlu nie jest potrzebne powoływanie wspólnych instytucji. Jeżeli zaś tworzy się już unia celna, częśd kompetencji musi byd przeniesiona na szczebel ponadnarodowy. Zadani Wspólnot - zakres wzajemnej koordynacji działao, ilośd realizowanych polityk. Potrzeba utworzenia i włączenia do procesu decyzyjnego instytucji niezależnych od paostw członkowskich. Potrzeba nadania decyzjom charakteru wiążącego paostwa członkowskie lub określonych adresatów. Koniecznośd zabezpieczenia interesów paostw członkowskich - w momencie gdy dany kraj uważa, że decyzja będzie szkodzid jego interesom, musi on mied możliwośd zagłosowania przeciwko temu. Wspólnotowy system decyzyjny: Traktat Lizbooski rozszerzył szereg instytucji wspólnotowych, Komisja Europejska - Nie istnieje rozdzielnośd władzy: Strażnik Traktatów - władza ustawodawcza jest dzielna między Radę i Parlament, - władza wykonawcza - między Komisję i Radę. Nie istnieje hierarchia i formalna klasyfikacja aktów prawnych, Nie istnieje organizacja rządowa - centralny regulator działalności instancji decyzyjnych. Parlament Europejski: 1. Uprawnienia ustawodawcze: Wyraża opinię w sprawie projektów aktów prawnych, zatwierdza wnioski w sprawie członkostwa w UE, udziela zgody lub odrzuca propozycje Komisji Europejskiej. Procedura podejmowania decyzji: - Konsultacje - Parlament był informowany o propozycji nowego aktu prawnego, - Zgoda - przy przyjęciu nowego kraju członkowskiego, - Współpraca - wprowadzona na mocy jednolitego aktu europejskiego, - Współdecydowanie - na mocy traktatu z Maastricht, stała się zwykłą procedurą decyzyjną i większośd aktów prawnych jest wprowadzana przez tą procedurę. 2. Uprawnienia kontrolne: Prawo zgłaszania zapytao do Komisji Europejskiej, zgłaszania wotum nieufności wobec Komisji, mianowanie Rzecznika Praw Obywatelskich (Ombudsman), Zadawanie pytao i składanie interpelacji do Komisji Europejskiej, Odwołanie Komisji Europejskiej lub członka Komisji. 3. Uprawnienia Budżetowe: Prawo zgłaszania poprawek do projektu budżetu, zatwierdzanie bądź odrzucanie budżetu, decydowanie w sprawie nieobligatoryjnych wydatków budżetu.
(…)
… Trybunału Obrachunkowego - jeden przedstawiciel z każdego kraju,
- Komitet Społeczno-Ekonomiczny,
- Komitet Regionów.
3. Rada UE obraduje w różnych konfiguracjach.
4. COREPER - Komitet Stałych Przedstawicieli:
- Powstał w styczniu 1958 roku,
- Przygotowuje prace Rady Unii Europejskiej - doprowadzanie do kompromisu, znalezienie stanowisk satysfakcjonujących
wszystkich,
- W skład wschodzą przedstawiciele…
… - w zakresie konkretnych polityk,
- Zasada większości kwalifikowanej (Traktat Nicejski - zasada podwójnej większości - każdy reprezentant ma wagę głosów,
który reprezentuje, np. dla Niemców waga ta wynosi 29).
Paostwo
od 1 XI 2004
Niemcy
29
Wielka Brytania
29
Francja
29
Włochy
29
Hiszpania
27
Integracja Europejska Strona 2
Hiszpania
27
Polska
27
Rumunia
14
Holandia
13
Grecja
12
Czechy
12
Belgia
12
Węgry
12…
…:
- Odpowiada kolegialnie przed Parlamentem Europejskim,
- Podejmuje decyzje zwykła większością głosów swoich członków,
- Traktat Nicejski: ogranicza liczbę komisarzy od 2005 roku do 1 z każdego kraju, większe uprawnienia przewodniczącego decyzja o przydziale stanowisk i możliwości zmian,
- Wcześniej Francja, Włochy, Niemcy, Wielka Brytania, Belgia - posiadały po 2 komisarzy,
- Traktat Nicejski zakładał…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)