Inne niż państwo formy organizacji społeczeństwa- Wykład.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 4137
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Inne niż państwo formy organizacji społeczeństwa- Wykład. - strona 1

Fragment notatki:

Tematem wykładu są formy organizacji społeczeństwa inne niż państwo (głównie chodzi o relacje państwa i religii). W treści notatki pojawiają się takie zagadnienia jak: państwo totalitarne, III Rzesza, relacje między państwem a kościołem, kontakty transnarodowe, ponad granicami, rodzina, ród, plemię, naród, grupa sformalizowana, kościoły i związki wyznaniowe, organizacje społeczne, partie polityczne i samorządy, państwo i związki wyznaniowe. W treści notatki także: Dagome iudex, szariat, monarchia chrześcijańska, Koncepcja społecznego królowania Chrystusa, Rerum Novarum, reżimy autorytarne prokościelne, reżimy wrogie religii, współczesne stosunki państw europejskich z kościołami, system powiązania państwa i kościoła, teokratyzm, papocezaryzm, system rozdziału państwa i kościoła, zasada subsydiarności, idea korporacjonizmu, lobbing, neokorporacjonizm.

Inne niż państwo formy organizacji społeczeństwa:
W czasach III Rzeszy - państwo totalitarne; indoktrynacja
Relacje między państwem a kościołem - pewna autonomia i niezależność obu tych organizacji w różnych dziedzinach
Kontakty transnarodowe, ponad granicami - korporacje jako organizacja, gdzie podstawą są członkowie z różnych krajów, którzy wspólnie realizują ponadnarodowe cele
Państwo jest globalną organizacją społeczeństwa.
Państwo często nie jest najważniejszą formą organizacyjną; pod względem emocjonalnym bliższe nam są takie organizacje jak rodzina, ród, plemię, naród.
Państwo jest jedną z grup sformalizowanych. Najważniejsze z grup sformalizowanych oprócz państwa to kościoły i związki wyznaniowe, organizacje społeczne, partie polityczne i samorządy. Przeważają tam stosunki formalne nad stosunkami nieformalnymi. Obowiązują tam dość sztywne, trudne do zmienienia, pochodzące z zewnątrz reguły.
Państwo i związki wyznaniowe:
Organizacje państwowe i kościelne były rozwijane równocześnie, czasem jednak kościół musiał przystosować się do państwa, czasem odwrotnie. [Dagome iudex - Mieszko I oddal państwo pod opiekę kościoła] Stosunek kościoła i państwa jest determinowany przez takie czynniki jak: religia, czasy historyczne, reżim polityczny. Każda religia się rożni nie tylko treścią dogmatów, ale też organizacją swoich instytucji [Stolica Apostolska jest podmiotem prawa międzynarodowego; konkordat nie jest zawierany z Watykanem, lecz ze Stolicą Apostolską]. Istnieją religie, gdzie poziom zorganizowania instytucjonalnego jest bardzo niski, np. islam. Jest to nie tylko religia, lecz fundament życia społecznego, szariat - prawo w islamie. Zarówno katolicyzm jak i islam musi sprostać tendencji laicyzacji stosunków społecznych - dochodzi do rozdzielenia instytucji państwowych i instytucji kościelnych. W rożnych krajach ta tendencja postępuje w różny sposób, czasem bardziej lub mniej gwałtownie. W Europie mieliśmy do czynienia z monarchiami chrześcijańskimi, władca i państwo wspierało prawdziwą religie i zwalczało fałszywą. Po reformacji wyłoniły się religie protestanckie. Koncepcja społecznego królowania Chrystusa, wszystkie władze publiczne, państwowe powinny wspierać panowanie Chrystusa oraz ludzi krzewiących wiarę. Gwałtowne starcie pomiędzy kościołem i państwem miało miejsce wraz z Rewolucją Francuską; pojawiła się republikańska forma ustroju. Nowe państwa często były zabarwione antyklerykalnie, np. Włochy na początku swojego istnienia. II pol. XIX w. - doszło do pewnej akceptacji nowych instytucji, Rerum Novarum - otwarcie się kościoła na nowe rzeczy, zbliżenie się państwa i kościoła, choć

(…)

… w rekach osób duchownych, dominacja kościoła nad państwem; przez wiele stuleci Państwo Kościelne, wiele niemieckich biskupstw w XVIII, XIX w.
papocezaryzm - doktryna 2 mieczy, św. Piotr 1 przekazał państwu, żeby chronił wspólnotę chrześcijańską
System rozdziału państwa i kościoła
Wypracowany przez myślicieli liberalnych, o zabarwieniu ateistycznym
Miał gwarantować równość religii, wolność religijną…
… za religię państwową, ukształtował się system cezaropapizmu - cesarze byli zwierzchnikami kościoła, cesarze organizowali doktryny, prawo kościelne, organizacje kościelne; duchowieństwo, biskupi często zajmowali wysokie miejsca w organizacji państwowej; system supremacji państwa nad kościołem, kościół jest otoczony szczególną opieką, jest częścią organizacji państwowej, nierozerwalnie związany z życiem…
…, Republika Weimarska, Portugalia
Radykalny rozdział ustalała konstytucja Rosji Radzieckiej i innych państw bloku socjalistycznego oraz Japonii i Słowenii; było to w rzeczywistości narzucanie obywatelom ateizmu; kościół był ściśle kontrolowany, duchowni prześladowani
Istnieją państwa neutralne ale gwarantujące autonomię i współpracujące z kościołem, np. Niemcy
W przypadku systemu rozdziału wspólne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz