Ingarden - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 511
Wyświetleń: 1869
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ingarden - omówienie - strona 1 Ingarden - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Roman Ingarden - ostatni platonik 1. nie wszystkie przedmioty są intencjonalne - dzieło sztuki nie jest czymś realnym (w sensie fizycznym czy psychicznym) dzieło literackie - intencjonalne? - intersubiektywne FUNDAMENT - realne przedmioty fenomenologia zakłada, że wszystko się konstytuuje 2. dzieło sztuki nie istnieje, jeśli nie zachodzi relacja między tym, co idealne (-pięknem) a dziełem sztuki, które jest konkretyzacją tego, co idealne 3. przedmiot intencjonalny jest korelatem konkretnych aktów podmiotu, jest konkretyzacją dzieło sztuki jest intersubiektywnym tworem schematycznym, jest założeniem samego siebie; może się ukonstytuować jeżeli jest czymś, co wyprzedza samą tę konstytucję (relacja między tym, co intencjonalne a dziełem) 4. relacje wewnątrz samego dzieła - między jego warstwami - twory kultury mają SENS, dzieła sztuki mają sens (ze względu na rozumiejące ich potraktowanie) np. Kościół - DOM BOŻY (czym jest np. dla elektryka?) WIELOWARSTWOWA STRUKTURA DZIEŁA LITERACKIEGO podstawa bytowa - kartki, dźwięki - są realne, do dzieła nie należą WARSTWA USCHEMATYZOWANYCH TWORÓW BRZMIENIOWYCH (spostrzeganie nie jest aktualizacją tego, co znaczące) na nich osadzone są znaczenia, intencje intencje - pochodne w stosunku do nadawcy (początkowa) - potencjalne w stosunku do odbiorcy (końcowa) schematyzacja jest kosztem porozumienia - realne przedmioty i zdarzenie zawierają miejsca niedookreślenia przedmiot posiada nieskończenie wiele konkretnych (a nie ogólnych) własności - FORMA jest dana, ale nie da się jej wysłowić ( nie do końca wypełniona treścią) forma jest założeniem ontologicznym - schematyczność powinna zostać powetowana, szkody powinny zostać naprawione [- polemika Ingardena z prof. Markiewiczem, który powoływał się na Kleinera]
- Ingarden uznał, że miejsca niedookreślenia w dziele literackim są, ale usunięte przez WYGLĄDY - obcowanie z dziełem literackim jest WIDZENIEM ( Lem: rozumiem, ale nie widzę! - wizualizacja jest niepotrzebna!) np. Antoni, ująwszy dłoń Marii, powiódł ją w szumiącą leszczynę. - TA SAMA WIZUALIZACJA Antek wciągnął Mańkę w krzaki. ALE RÓŻNA KONWENCJA * WYGLĄDY * ŚWIAT PRZEDSTAWIONY - pojawiają się nim JAKOŚCI METAFIZYCZNE, które odsłaniają głębię i praźródła bytu realizacja tych jakości jest ŁASKĄ (w życiu), konkretyzacja - w literaturze, sztuce JAKOŚCI METAFIZYCZNE - jakości estetycznie wartościowe, ich synteza (międzywarstwowa) daje w efekcie jakości samych wartości estetycznych - KONTEMPLACJA PIĘKNA (jakości) to, co idealne samo w sobie, jest blade; dopiero skonkretyzowane nabiera blasku i jasno świeci

(…)

…, tradycja, prąd literacki - tego szuka! FUNDAMENTALNĄ KATEGORIĄ NIE JEST TU JUŻ DZIEŁO, LECZ JĘZYK! Ingarden - ostatni filozof naiwny -> filozof porozumienia (opisuje warunki porozumienia i praktykuje je) podstawą porozumienia są idealne jakości -> cel i podstawa są tym samym! ( język jako podstawa porozumienia nie mógłby być zarazem celem -> filozofia zorientowana na język, na arche bez telos ) - zaufanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz