Infrastruktura transportu-oddziaływanie dróg na środowisko

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 609
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Infrastruktura transportu-oddziaływanie dróg na środowisko - strona 1 Infrastruktura transportu-oddziaływanie dróg na środowisko - strona 2 Infrastruktura transportu-oddziaływanie dróg na środowisko - strona 3

Fragment notatki:

Oddziaływanie dróg na  środowisko  Szybki rozwój motoryzacji, a w tym przemysłu i energetyki,  wykładniczo rosnące tempo eksploatacji spowodowało  ogromne szkody środowisku. W najbliŜszej przyszłości na  czele zagroŜeń globalnych pojawi się efekt cieplarniany,  sprawca zmian i anomalii klimatycznych. Efekt cieplarniany  polega na tym, Ŝe coraz bogatsza w dwutlenek węgla i inne  związki i  pierwiastki gazowa powłoka Ziemi pełni rolę filtru  jednokierunkowego i przepuszcza część widzialną widma na  Ziemię, a zatrzymuje promieniowanie podczerwone  wypromieniowane przez powierzchnię Ziemi. Absorbowane  są długie fale promieniowania cieplnego. W wyniku tego  temperatura powierzchni Ziemi i powietrza nad nią wzrasta. Udział róŜnych krajów w emisji gazów  wywołujących efekt cieplarniany Szkody wyrządzone środowisku przez transport lądowy są  niebagatelne. Z obliczeń wynika, Ŝe ogólna wartość szkód  wyrządzonych środowisku w Polsce przez wszystkie środki  transportu wynosiła w 1990r. 118.7 mld złotych czyli ok.. 4%  wytworzonego dochodu narodowego. Ujemny wpływ transportu lądowego na środowisko  występuje głównie w procesie eksploatacji technicznych  ś rodków transportu oraz zajmowania terenu dla realizacji  zadań transportowych. - zajmowanie coraz większych powierzchni pod  infrastrukturę drogowa (drogi, stacje paliw itp..), - zanieczyszczenia związane z eksploatacją technicznych  ś rodków transportu i ich późniejszą kasacja, - ryzyko związane z transportem niebezpiecznych ładunków,  w przypadku awarii, - zanieczyszczenia powietrza związkami toksycznymi, - emisja hałasu, - ryzyko wypadków; - zjawisko kongestii, - duŜe zuŜycie energii (paliwa nieodnawialne), - duŜe zuŜycia surowców naturalnych w procesie budowy  technicznych środków transportu i infrastruktury Szerokość zajmowanych gruntów przez róŜne  rodzaje transportu Kanały Ŝeglugowe wymagają na kaŜdy kilometr około 10 ha  powierzchni ziemi, lotniska z kolei pochłaniają obszary od  200 do 1000 ha i więcej. Np. lotnisko w Waszyngtonie  zajmuje obszar 40 000 ha, Orly w ParyŜu – 1800 ha,  Warszawa Okęcie (stare) – 500 ha. Porty morskie takie jak  Hamburg zajmuje obszar 10000 ha (część lądowa 4100 ha),  Szczecin 1800 ha (1250 ha część lądowa). Najwięcej  przestrzeni pochłaniają drogi samochodowe.  Autostrada 6-pasmowa wymaga pasa zieleni o szerokości  50-60 m (5-6 ha na 1 km długości). KaŜde bezkolizyjne  skrzyŜowanie autostradowe zajmuje ok. 16 ha. Obecnie w 

(…)

… na obwodnice z dróg przechodzących przez
miejscowości i śródmieścia małych miast lub przechodzących
w pobliŜu obiektów zabytkowych.
Wywiera korzystny wpływ na rozwój zagospodarowania
danego terenu, przez tworzenie sieci połączeń
determinujących rozwój i przestrzenne rozmieszczenie
róŜnych funkcji: upraw, przemysłu, handlu, usług, nauki,
mieszkalnictwa i rekreacji. Stwarza szansę wyeksponowania
walorów…
… – z pomierzonych wskaźników emisji
w Polsce lub wskaźników opracowanych dla aktualnego
rodzaju i stanu taboru samochodowego,
- dla stanu projektowanego i prognozowanego – wskaźników
obowiązujących dla danego okresu w Unii Europejskiej
Generowanie i przekazywanie
drgań z jezdni oraz
przejmowanie ich przez obiekt
je odbierający
Drgania jezdni, otoczenia i sąsiednich obiektów w czasie
ruchu pojazdów wzbudzane są wskutek zmian sił
kontaktowych między kołami pojazdu i powierzchnią jezdni,
oraz ciśnieniowej fali powietrza.
Przy wzbudzaniu drgań najistotniejsze są siły kontaktu,
wynikające z jazdy po nierównościach jezdni. Siły te generują
najwyŜszy poziom drgań i mogą być one niekiedy
kilkakrotnie większe od drgań powstających podczas jazdy po
równej nawierzchni. Fale powierzchniowe wzbudzone na
jezdni przenoszą…
…, zmniejszają się ich populacje, utrudniane
jest naturalne przemieszczanie się zwierząt,
zanieczyszczane jest powietrze, gleba i woda (tj.
nieoŜywione elementy środowiska tzw. biotop)
Mechanizm migracji zanieczyszczeń w gruncie i w uprawach wokół drogi
Spaliny wchłaniane przez roślinność powodują akumulację
metali cięŜkich, co czyni te rośliny (przy odpowiednio duŜym
stęŜeniu zanieczyszczeń) nieprzydatnymi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz