Infrastruktura transportu II

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1015
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Infrastruktura transportu II  - strona 1 Infrastruktura transportu II  - strona 2 Infrastruktura transportu II  - strona 3

Fragment notatki:

Infrastruktura transportu II DIAGNOSTYKA NAWIERZCHNI  DROGOWYCH I LOTNISKOWYCH Czy moŜna dzisiaj budować dobre drogi bez ich właściwej  diagnostyki? Bądź jeszcze bardziej stanowczo: po co wydawać pieniądze na diagnostykę, jeśli wiadomo, Ŝe i tak jest źle? Takie  pytania pojawiają się co jakiś czas w ogólnonarodowej debacie na  temat polskich dróg.  Pytania na pierwszy „rzut oka” jak najbardziej sensowne, zwaŜywszy  na ciągły deficyt środków finansowych na budowę nowych dróg, a  takŜe na remonty tych mocno zdewastowanych.  Nasze drogi są „chore”, ale nie ma na nie jednego panaceum by je  „uzdrowić”, no chyba Ŝebyśmy mieli nadmiar pieniędzy, ale i w  takiej sytuacji taniej jest zrobić diagnostykę. Nawierzchnia drogowa charakteryzuje się specyficznymi  warunkami pracy i zuŜywania się, dlatego teŜ jej diagnostyka  posługuje się równie specyficznymi metodami i środkami.  W tym przypadku jej zadania obejmują: - diagnozę – określenie bieŜącego stanu, - genezę – określenie przyczyn powstawania aktualnego  stanu, - prognozę – określenie czasu przyszłej zmiany stanu  nawierzchni Dla celów diagnostyki wydziela się pojęcia: diagnostyki całej  konstrukcji nawierzchni oraz nawierzchni górnej warstwy  nawierzchni naraŜonej bezpośrednio na oddziaływania kół  pojazdów. Celem diagnostyki jest określenie stanu technicznego warstw  powierzchniowych nawierzchni za pomocą obiektywnych  metod oraz ustalenie środków podwyŜszających trwałość,  efektywność i niezawodność uŜytkową. Diagnostyka nawierzchni drogowych jest jak najbardziej  potrzebna i to przede wszystkim ze względu na właściwe  prowadzenie polityki finansowej. To właśnie badania diagnostyczne dają podstawową  podpowiedź administracji drogowej jaki powinien być zakres  remontu i kiedy naleŜy go wykonać. Badania diagnostyczne nawierzchni są niezbędne: - projektowaniu wzmocnień i remontów nawierzchni drogowych i  lotniskowych (takie dobieranie cech warstwy, aby umoŜliwić jak  najwyŜszy stopień bezpieczeństwa, wygody i ekonomiki jazdy, - badaniach jakości wykonania nowych i modernizowanych dróg  (diagnostyka kontrolna, badanie warstwy ścieralnej), - zbieraniu danych do systemów oceny stanu nawierzchni  (diagnostyka eksploatacyjna, badanie warstwy ścieralnej w czasie uŜytkowania). Syntetyczne ujęcie poszczególnych rodzajów diagnostyki  warstwy ścieralnej Do podstawowych badań diagnostycznych nawierzchni  drogowej zaliczamy: Pomiar ugięć nawierzchni, czyli zdolność nawierzchni do 

(…)

… drogowej
zaliczamy:
• Badanie współczynnika tarcia koła pojazdu samochodowego z
powierzchnią nawierzchni. Badania takie wykonywane są co roku na
głównych drogach krajowych.
• Badanie cech geometrycznych nawierzchni takich jak równość podłuŜna
i poprzeczna (głębokość kolein) nawierzchni. Cecha bardzo istotna w
ocenie stanu nawierzchni, a często najwaŜniejsza przy podjęciu decyzji o
remoncie.
• Badanie…
…, pracującym w krajach
europejskich jest pojazd ARGUS pracujący na niemieckich
drogach. Pojazd pomiarowy dzięki 8 kamerom video
rejestruje: elementy pasa drogowego (3 kamery), a 5 kamer
video słuŜy do rejestracji szczegółów stanu powierzchni
geometrycznej warstwy wierzchniej. Zastosowanie
sztucznego oświetlenia (lampy stroboskopowe) powoduje, Ŝe
mamy doskonałą jakość zdjęć video. Z przodu pojazdu na
belce…
… lokalizowane
jest po wstępnej obróbce danych.
rys. 3
Penetroradar – wspomaganie zarządzania
siecią drogową
Dane na poziomie zarządzanej sieci drogowej
zawierają zwykle informacje z:
- wizualnej oceny stanu,
- równości poprzecznej,
- równości podłuŜnej,
- współczynnika tarcia,
- ugięć
Wykorzystywane są do planowania budŜetów,
ustalania kolejności remontowania (wyboru
odcinków).
Na podstawie zebranych…
…,
- informacje o ugięciach nawierzchni,
- informacja o stanie powierzchni,
- informacje o odkształceniach,
- informacje o cechach materiałowych poszczególnych warstw
nawierzchni,
- informacje o stanie podbudowy, rozwarstwieniach między warstwami
bitumicznymi itd.
Badanie współczynnika tarcia
Badanie współczynnika tarcia koła pojazdu
samochodowego z powierzchnią nawierzchni
przeprowadza się za pomocą urządzeń…
… jako głębokość kolein),
• hipotetyczna głębokość filmu wodnego w koleinie,
• spadki podłuŜne drogi,
• spadki poprzeczne,
• promienie łuków poziomych drogi,
• tekstura nawierzchni.
Pomiar równości podłuŜnej
Do pomiaru równości podłuŜnej mogą być
stosowane przyrządy opisujące nierówności
powierzchni geometrycznej warstwy wierzchniej.
Urządzenie APL naleŜy do grupy profilografów o
inercyjnej bazie pomiarowej…
… anten radarowych.
Dokładność pomiaru cech nawierzchni zaleŜy
od częstotliwości próbkowania systemu, która
jest kontrolowana przez częstotliwość radaru
(antenę) i prędkość pojazdu. Przy prędkości 80
km/h typowa częstotliwość próbkowania wynosi
jeden impuls co 0.5 m, a więc elementy o
wielkości mniejszej niŜ 0.5 m mogą zostać
„zgubione". Powierzchnia analizowana przez
radar zaleŜy od konfiguracji anteny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz