To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Materiały dodatkowe – wprowadzenie do języka C – operatory Wprowadzenie do języka C: Typy danych i operatory W języku C, podobnie jak w innych językach programowania, każdą zmienną przed użyciem należy zadeklarować. Deklaracja podaje informacje o typie danej zmiennej i jej nazwie (możliwe jest też podanie wartości początkowej zmiennej już podczas deklaracji). Składnia deklaracji zmiennej: typ nazwa [= wartość_początkowa]; Część składni podana w nawiasach kwadratowych jest nieobowiązkowa. Na przykład int x=10; float y; Podstawowe typy danych w języku C: Typ Opis Typowy rozmiar char zmienna znakowa 1 bajt short int liczba całkowita krótka 2 bajty int liczba całkowita zależy implementacji (16/32 bity) long int liczba całkowita długa 4 bajty float liczba zmiennoprzecinkowa 4 bajty double liczba zmiennoprzecinkowa o podwójnej precyzji 8 bajtów long double liczba zmiennoprzecinkowa długa zależy od implementacji np. 80 bitów Dla zmiennych całkowitych mogą być dodatkowo stosowane modyfikatory unsigned (bez znaku – liczba dodatnia) i signed (liczba ze znakiem). Stałe: Typ Składnia Przykład char znak otoczony apostrofami 'a' ciąg znaków ciąg znaków otoczony cudzysłowami "abc" liczba ósemkowa zaczyna się 0 (zerem) 0377 liczba szesnastkowa zaczyna się 0x 0x3ef long int kończy się l lub L 123L float z kropką dziesiętną lub w notacji naukowej 3.24 lub 3.2E-4 double jak double Materiały dodatkowe – wprowadzenie do języka C – operatory Operatory Jedną z cech charakterystycznych języka C jest wielość i różnorodność operatorów. W poniższej tabeli podano kompleksowe zestawienie operatorów w języku C. Operator Opis Przykład użycia operatory nawiasowe i selektorowe () nawias okrągły, wywołanie funkcji getc(stdin) [] odwołanie do elementu tablicy k[17] - selekcja pola struktury lub unii wskazywanej przez wskaźnik wsu - pole . odwołanie do elementu struktury su.c operatory jednoargumentowe ! negacja logiczna !1 wynosi 0 !0 wynosi 1 ~ uzupełnienie do jedynki lub negacja bitowa ~0x7f + plus jednoargumentowy +n - minus jednoargumentowy -n ++ zwiększanie (inkrementacja) ++i i++ -- zmniejszanie (dekrementacja) --i lub i-- * odwołanie (adresowanie) pośrednie *p & adres elementu &n sizeof rozmiar zmiennej lub typu sizeof(j*z) lub sizeof(k) lub sizeof(float) (typ) rzutowanie (zmiana) typu (int) frac Operator Opis operatora
(…)
…
i/=4
dzielenie, potem przypisanie
dzielenie modulo, potem
i%=4
przypisanie
i+=5
dodawanie, potem przypisanie
odejmowanie, potem przypisanie i-=5
iloczyn bitowy, potem
i&=0333
przypisanie
suma mod 2, potem przypisanie i^0317
suma logiczna, potem przypisanie i|=0117
przesunięcie w lewo (w prawo), i<<=2
i>>=3
potem przypisanie
operator przecinek (wyliczenie)
obliczenie i odrzucenie
func (j, (i=2,
i+4), k…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)