Udzielanie informacji zwrotnych. Wypowiedzi generalnie mogą być konstruktywne (wzmacniają więź)
niekonstruktywne (ranią, powodują obronę, oddalenie)
Warunki dot. informacji zwrotnych : Dot.. konkretnych zachowań (nie ogólnych właściwości)
Opisujące uczucia nadawcy (nie wyrażające ocen, rad)
Dot. pozytywnych i negatywnych konsekwencji zachowania odbiorcy (nie tylko + lub tylko -)
Przekazywane bezpośrednio przez autora (nie przez osoby trzecie)
Bezpośrednio po zachowaniu (nie odroczone)
Dot. tych właściwości osoby, które można zmienić (nie stałych cech)
Konkretne zachowania uczucia w odpowiedzi na zachowanie.
Zasady w negocjacjach : Uważaj na sposób wyrażania niezgody (delikatnie)
Unikaj udzielania rad
Przykłady :
Warunek Konstruktywne Niekonstrukty wne Dot.. konkretnych zachowań
Nie lubię gdy mlaszczesz :-)
Denerwujesz mnie.
Opisujące uczucia nadawcy
Czuję złość, kiedy mi przerywasz.
Nie przerywaj mi ciągle.
Dot. pozytywnych i negatywnych konsekwencji zachowania odbiorcy
Fajnie, że tak dokładnie to przygotowałeś, ale nie zmieściłeś się w czasie.
Przyszedłeś za późno lub fajnie to przygotowałeś.
Grzesiuk - przedmiot: „Psychologia kontaktu i umiejętności interpersonalnych”
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)